Mielenterveys ja päihteet (monimuoto) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BX94-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ajoitus
18.03.2019 - 26.05.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mira Schroderus
- Heli Määttänen
- Kirsi Lautala
Ryhmät
-
SXH18K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteisiin liittyviä ilmiöitä. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityisyyden ja tarpeet. Hän osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä, palveluita ja alan peruskäsitteitä. Hän tunnistaa keskeisimpiä toimintakäytäntöjä. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Sisältö
Mielenterveys: suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveysongelmat. Päihteet ihmisen elämässä. Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Päihde- ja mielenterveyslainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Keskeiset palvelut. Ehkäisevä, rakentava, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Oppimateriaalit
Mielenterveysosio:
Vuorilehto-Larri-Kurki-Hätönen: Uudistuva mielenterveystyö, 2014
Hietaharju-Nuuttila: Käytännön mielenterveystyö, 2010
tms.
Päihdeosio:
Warpenius ym. Ehkäisevä päihdetyö Suomessa 2025. 2015
THL. Päihdetilastollinen vuosikirja. (uusin julkaisu)
Koskijännes ym. Kohti muutosta. Tammi 2008
Lappalainen-Lehto ym. Haasteena päihteet. Ammatillisen päihdetyön perusteita.(2007 tai uudempi)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Päihdehuoltolaki
Lisämateriaalia mm.
Barber. Social Work with addictions. 2002
Miller, William ym. Motivational Interviewing. 1991
www.paihdelinkki.fi
THL-internetsivut päihteiden osalta (tilastoja jne.)
Sosiaali- ja terveysministeriö: http://stm.fi/paihdepalvelut
Rissanen Päivi. Toivoton tapaus? 2015 https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
(Huom. Ainoastaan opintojakson sisällön ja tavoitteiden osalta!)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
itsenäinen opiskelu
tentti / ryhmätyö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaolokerrat korvattavissa ko teeman itsenäisellä opiskelulla ja kirjallisella työllä. Tieteellisen kirjoittamisen ehdoin (lainaukset etc.), n. 1 sivu / poissaolo. Palautettava ennen seuraavaa lähiopetuspäivää. Kysy teemat kanssaopiskelijoiltasi. Korvaavista tehtävistä ei saa erillistä palautetta, vaan opiskelija voi osoittaa kirjallisella työllä opiskelleensa ko asian itsekseen.
Aiheeseen liittyvät moodlekeskustelut (2-3 keskustelua). Kirjoituksissa mielellään teoria/lainsäädäntö, (media) ja käytäntö reflektoivat (inc. lähteet). Kaikki osallistuvat jokaiseen keskusteluun (hyv/hyl)
Ryhmätyö ja sen esittely TAI tentti 100%
Sisällön jaksotus
26.3. klo 8.30 - 11.45, 4018 (läsnäolopakko)
23.4. klo 12.45 - 16, 5007
25.4. klo 12.45 - 16, 5007
21.5. tentti 8.30 alkaen, 4011, osa esityksistä
Lisätietoja opiskelijoille
Jos tutustut jo etukäteen kirjallisuuteen, voit lukea sitä kiinnittäen huomion seuraaviin aihealueisiin:
Mielenterveys: suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveysongelmat.
Päihteet ihmisen elämässä. Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Päihde- ja mielenterveyslainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Keskeiset palvelut. Ehkäisevä, rakentava, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti tai ryhmätyö 100%
0-5
Ks. arviointikehikko.