Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BU39-3044
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
19.08.2019 - 20.10.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Soile Bergström
- Irma Gerstenmaier
- Eero Kokko
- Anna Puustelli-Pitkänen
Vastuuopettaja
Soile Bergström
Ajoitusryhmät
- Avoin amk: opintojakso (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SXH16S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXF16S1Osteopatian tutkinto-ohjelma
-
SXH16S2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXI16S1Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Pienryhmät
- Avoin amk: opintojakso
Tavoitteet
Opiskelija tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija ymmärtää strategisen johtamisen merkityksen yrityksen toiminnassa sekä erilaisten strategioiden merkityksen yritystoiminnan menestyksen ja tuloksellisuuden taustalla. Hän ymmärtää vision ja perustehtävän määrittelyn tärkeyden sekä työyhteisötaitojen merkityksen työyhteisön hyvinvoinnissa. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä talouden ja toiminnan välisen suhteen. Opiskelija omaksuu yrittäjä-myönteisen asenteen ja ymmärtää yritystoimintaan vaikuttavien tekijöiden merkityksen organisaation kannattavuuteen. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia. Opiskelija pystyy kehittämään kustannustehokkaita hyvinvointipalveluita. Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja.
Sisältö
Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristö ja palveluja määrittelevä lainsäädäntö, sopimuskäytännöt ja rahoitus.
Yhteiskunnalliset haasteet ja vaikutukset palveluiden tarpeeseen ja tuotantoon. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Visio, perustehtävä ja työyhteisötaidot. Erilaiset strategiat. Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjän asenne ja taidot. Palvelujen tuotteistamisen, hinnoittelu ja laatu. Yrityksen perustaminen liikeideasta liiketoimintasuunnitelmaan. Erilaiset yritysmuodot. Hankintamenettelyt ja hankintaprosessi.
Opintojakson sisältöjen painopisteet tarkentuvat toteutussuunnitelmassa.
Aika ja paikka
• Moodleen kirjautuminen ja ryhmän valinta vahvistaa opintojaksolle mukaan pääsyn - tehtävä viimeistään 19.8.2019
OSIO 1: YRITTÄJYYS, 0,5 op, pienryhmäkeskustelut (keskustelut avautuvat peräkkäin)
o ensimmäinen 21.8 - 23.8.2019
o toinen 24.8. - 28.8.2019
OSIO 2: PALVELUJEN TUOTTEISTAMINEN, 1 op, tässä tuotetaan pienryhmittäin kannattava ja laadukas hyvinvointipalvelu yhteiskirjoittamisen menetelmällä
o tehtävän työstäminen 29.8. - 12.9.2019
o tehtävän palautus 13.9.2019
OSIO 3: YRITYKSEN JOHTAMINEN, 1 op, itsenäinen yrittäjän haastattelutehtävä
o tehtävän palautus viimeistään 6.10.2019
OSIO 4: ITSENÄINEN TEHTÄVÄ, 2,5 op
o tehtävän palautus viimeistään 20.10.2019
Oppimateriaalit
hyrrat.metropolia.fi -sivusto
Lisäksi:
Sekki Antti & Niemi Mika 2016: Menesty Yrittäjänä. Alma Talent
Hiltunen Merja & al. 2007: Hyvinvointiyrittäjän liiketoimintaopas. Ammatinharjoittajasta yrittäjäksi. Tietosanoma.
Kainlauri Anne 2007. Ideasta hyvinvointialan yrittäjäksi. WSOYpro.
Holopainen Tuulikki- Levonen Anna-Liisa 2003: Yrityksen perustajan opas. Edita. (Tai uudempi painos)
Pyykkö Manne, 2011. Minustako yrittäjä?. WSOYpro
Viitala Riitta & Jylhä Eila. 2013: Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta (löytyy myös e-kirjana)
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa. Ennen opintojakson aloitusta opintojaksolle hyväksytyille lähetetään Moodlen kirjautumisavain ja opintojaksolle tulee kirjautua annetuna ajankohtana.
Opintojakso ei sisällä lähiopetusta, mutta vaatii aktiivista osallistumista verkossa tapahtuvaan ryhmäkeskusteluun ja yhteisen tuotteistamistehtävän tekemiseen. Itsenäisenä osuutena yrittäjän haastattelu ja oppimistehtävä. Jatkuva ohjaus Moodlessa. Vastuuopettaja Soile Bergström.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viimeisen oppimistehtävän (yksilö) palautus lokakuussa 20.10.2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaitoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan resurssi 5 x 27 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakso on jaettu neljään osaan.
Kaksi ensimmäistä tehdään yhdessä oman pienryhmän kanssa verkossa ja ovat tiukasti aikataulutettuja. Kaksi muuta osaa ovat itsenäisiä ja aikataulun voi itse suunnitella.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti otsikossa mainittujen ryhmien opiskelijoille. Opintojaksolle voi ilmoittautua muidenkin tutkintojen opiskelijoita, jos se sopii opiskelijan aikatauluun paremmin. Muiden ryhmien opiskelijoita otetaan opintojakson vapaille paikoille iloittautumisjärjestyksessä. 3AMK-yhteistyön kautta tuleville opiskelijoille on varattu 5 paikkaa.
-
Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palveluiden tuottaminen -opintojaksoa toteutetaan useita lukuvuodessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen monialaisen ryhmän verkkokeskusteluun Moodlessa.
Ryhmätehtävät (Hyvinvointialan yrittäyyden erityispiirteet / asiakaslähtöisen ja kannattavan hyvinvointipalvelun muotoilu)
Yrittäjän haastattelu (Johtaminen)
Arvioitava tehtävä: Kannatava oman alan yrityksen liiketoimintaidea /liiketoimintasuunnitelma.