Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (kirjatentti) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU37-3056

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 30.04.2020

Ajoitus

09.01.2020 - 30.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 300

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hannu Puhakka
  • Kaarina Pirilä

Vastuuopettaja

Hannu Puhakka

Ryhmät

  • SXC19S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXI18S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
  • SXI18S2SA
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, satelliittikoulutus
  • SXC18K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • SXE19K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.

Sisältö

•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka

Aika ja paikka

Kirjallisuustentti suoritetaan Metropoliassa.
Tämän osion varsinainen tentti on 6.2.2020. Viimeinen uusintatenttipäivä on 9.6.2020.

Varsinainen tentti 6.2.2020 klo 15.00-16.30
PERUTTU: Uusintatentti 1: 23.3.2020 SU202003
PERUTTU: Uusintatentti 2: 21.4.2020 SU202004
PERUTTU: Uusintatentti 3: 4.5.2020 SU202005
7.5.2020 klo 9-9.30 Uusintatentti (Moodle)
27.5.2020 klo 9.00-9.30 Uusintatentti (Moodle)
Ks. 17.4.2020 ja 20.4.2020 lähetetyt tiedotteet (Oma). Muutokset tenttien osalta opintojakson tosuun kirjattu 20.4.2020 (Hannu Puhakka)
Uusintatentti 4: 9.6.2020 SU202006

Oppimateriaalit

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet -opintojakson tenttikirjallisuus:

OSA 1. Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet
Seuraavasta teoksesta tulee kaksi kysymystä, joista vain toiseen opiskelija vastaa valintansa mukaisesti:
• Kankkunen, Päivi - Vehviläinen-Julkunen, Katri. 2013 (tai myöh.). Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.

OSA 2. Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet
Seuraavasta teoksesta tulee kaksi kysymystä, joista vain toiseen opiskelija vastaa valintansa mukaisesti:
• Ojasalo, Katri. – Moilanen, Teemu. – Ritalahti, Jarmo. 2014 (tai myöh.). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.

OSA 3. Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet
Seuraavista teoksista tulee yhteensä kaksi kysymystä, joista vain toiseen opiskelija vastaa valintansa mukaisesti:
• Salonen, Kari 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Puheenvuoroja 72. Turun ammattikorkeakoulu. . Luettu 18.11.2019.

• Salonen, Kari - Eloranta, Sini - Hautala, Tiina - Kinos, Sirppa 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108, Turun ammattikorkeakoulu. . Luettu 18.11.2019.

• Ahtiluoto, Asko - Kaila, Minna - Komulainen, Jorma - Mäkelä, Marjukka - Sipilä Raija 2017. Suomalaisten hoitosuositusten käyttöönoton tutkimusta tarvitaan lisää. Duodecim 133:1647–54. . Luettu 19.11.2019.

OSA 4.Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet
Seuraavasta teoksista tulee yhteensä kaksi kysymystä, joista vain toiseen opiskelija vastaa valintansa mukaisesti
• Toikko, Timo - Rantanen, Teemu 2009 (tai myöh.). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes PrintTampere . Luettu 18.11.2019.

OSA 5. Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet
Seuraavasta teoksista tulee yhteensä kaksi kysymystä, joista vain toiseen opiskelija vastaa valintansa mukaisesti
• Hirsjärvi, Sirkka - Remes, Pirkko - Sajavaara, Paula 2009 (tai myöh). Tutki ja kirjoita. Luvut I.2. - I.3. ja II.1 - II.2. sekä II.4. - II.5. Helsinki:

Opetusmenetelmät

Kirjallisuustentti. Opintojakso toteutuu siten, että opiskelija suorittaa kirjallisuuden opintojakson varsinaisessa tentissä tai uusintatentissä. Tämän opintojakson kirjatenttimällä suorittavat eivät osallistu erillisiin menetelmäpajoihin.

(Vaihtoehtoinen suoritustapa tälle 5 op kirjatenttitoteutukselle on osallistua Moodlessa suoritettavalle 5 op verkkokurssitoteutukselle, katso ohjeet toteutuksesta: Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (verkko-opiskelu) SX00BU37-3054).

Valitset siis vain toisen toteutuksen, jolle ilmoittaudut.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti pidetään 6.2.2020 klo 15.00-16.30. Mahdollinen lisäaika, joka on myönnetty kaikille opiskelijoille, on klo 16.30-16.45. Tentissä tulee suorittaa tenttikirjallisuus kokonaisuudessaan. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on, että opiskelija vastaa hyväksytysti kaikkiin tenttikysymyksiin.

Uusintatentit voi suorittaa vain seuraavissa uusintatenteissä: SU202003 (23.3.2020), SU202004 (21.4.2020), SU202005 (4.5.2020) ja SU202006 (2.6.2020). Uusintatentissä suoritetaan koko tenttialue.

Tenttiin osallistuja todistaa henkilöllisyytensä opettajalle virallisella henkilöllisyystodistuksella samalla kun hän palauttaa vastauspaperinsa.


TENTTIOHJE: Tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät
- Istumapaikalle ei saa viedä muuta kuin henkilöllisyystodistuksen ja kirjoitusvälineet. Laukut ja penaalit, ulkovaatteet ja matkapuhelimet on jätettävä luokan seinustalle tai etuosaan. Matkapuhelimet on suljettava.
- Tenttiin osallistujat eivät saa keskustella keskenään tenttitilaan saapumisen jälkeen. Tenttiin vastaamisen voi aloittaa, kun valvoja antaa luvan.
- Tentistä voi myöhästyä enintään 30 minuuttia. Myöhästyminen on pois tenttiajasta. Tentistä voi poistua aikaisintaan 30 minuutin kuluttua sen alkamisesta.
- Kaikki vastauspaperit on palautettava valvojalle tentin lopussa. Varsinaiset vastauspaperit on merkittävä ja eroteltava mahdollisista suttupapereista.
- Tentin palauttamisen yhteydessä on esitettävä todistus henkilöllisyydestä opiskelijakortilla tai muulla kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Tässä yhteydessä opiskelija kuittaa allekirjoituksellaan osallistujaluetteloon tenttiin osallistumisensa.

Kansainvälisyys

Ei.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät -osion opiskelijoiden työmäärä t/op
• 5 op x 27 tuntia = 135 tuntia


Opintojen kuormittavuus
• 5 op = 660–830 sivua suomenkielistä tekstiä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu 5.2.2020–9.6.2020. Opiskelija suorittaa tenttikirjallisuuden (kaikki tenttikirjat) opintojakson varsinaisessa tentissä tai kahdessa uusintatentissä. Koko tenttikirjallisuus tulee suorittaa yhdessä tentissä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnin kriteerit. Arvioinnissa sovelletaan yhteistä arviointikehikkoa. Arvioinnissa painottuvat erityisesti tietoperusta, eettisyys ja yhteistyö.

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät -osio arvioidaan kirjallisuustentin perusteella.

Opintojakson numeraalinen arvosana (5-1) määräytyy opintokokonaisuuden osien painotetun keskiarvon mukaisesti (tutkimus- ja kehitystyön menetelmät 3 op ja englanti 2 op).

Uusintatentissä suoritetaan koko tenttialue.
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmien (menetelmäosuus) tentin arviointi:
Tentin kokonaispistemäärän (%) muuntaminen tentin arvosanaksi (5-0):
100-90 % -> 5
80-89 % ->4
70-79 % -> 3
60-69 % -> 2
50-59 % -> 1
< 50 % -> 0.

Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi uusintamahdollisuutta ja hyväksyttyyn opintosuoritukseen yksi korotusmahdollisuus opintojaksolle määritellyissä uusinta- tai korotustilaisuuksissa. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n tutkintosääntö, 37 § Uusinta ja arvosanan korottaminen.)

Lisätiedot

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.