Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (SXA19S1, SXC19K2, SXD19S1, SXE18S1, SXI18K2) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU37-3045

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

23.09.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

  • Myllypurontie 1
  • Vanha viertotie 23
  • Mannerheimintie 172

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 120

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Eveliina Holmgren
  • Leena Piironen
  • Kaarina Pirilä
  • Elisa Pennanen

Vastuuopettaja

Kaarina Pirilä

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK: Opintojakso: Osteopatia (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Avoin amk: Polku: Vanhustyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SXI18K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • SXD19S1
    Jalkaterapian tutkinto-ohjelma päivä
  • SXA19S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXC19K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXE18S1
    Optometrian tutkinto-ohjelma päivä

Pienryhmät

  • Avoin AMK: Opintojakso: Osteopatia
  • Avoin amk: Polku: Vanhustyö

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.

Sisältö

•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka

Oppimateriaalit

Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentja.

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi, suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla. Alusta auki 23.9.19-10.12.19
Vastuuopettaja Kaarina Pirilä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Moodlessa. Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennen 10.12., jolloin Moodle sulkeutuu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan resurssi 5 x 27h

Sisällön jaksotus

Opintojakson alussa ryhmäkeskustelut Moodlessa. Vaaditaan aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista ja kommentointia tietyn aikarajan puitteissa. Arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Yhteisen tekemisen jälkeen tehdään yksilötehtävät, joista isompi oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Kaikki suoritukset palautettava viimeistään 10.12., jolloin Moodle sulkeutuu.

Lisätietoja opiskelijoille

Mukava verkkokurssi, tervetuloa opiskelemaan!

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pienryhmäkeskustelut arvioidaan hyv/hyl, samoin oppimistehtävät, joista isompi tehtävä arvosanalla. Myös tentti suoritettava hyväksytysti.

Lisätiedot

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.