Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (lähitoteutus, sosiaaliala) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU37-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 21.10.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jyrki Konkka
  • Miia Ojanen

Vastuuopettaja

Miia Ojanen

Ryhmät

  • SXH17K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.

Sisältö

•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka

Oppimateriaalit

A. Alexandrova: A Philosophy for the Science of Well-Being, luvut: Introduction, 4, 6, appendices
T E. Damer: Attacking Faulty Reasoning, luvut 1 - 4 (PDF)
TENK: Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen (PDF)
Lähiopetusmateriaali
Muusta suositeltavasta kirjallisuudesta kerrotaan lähiopetusken yhteydessä

Opetusmenetelmät

Luento
Oppimistehtävä
Kirjallisuus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ke 3.10.2018 klo 10 TENTTI
Uusinnat: marraskuu 2018 ja tammikuu 2019

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 36 t.
Tentti 2 t.
Purku 4 t.
Itsenäinen työskentely 93 t.
= kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen
= oppimistehtävän tekeminen

Sisällön jaksotus

Ma 27.8. 12.30 S102 Aloitus: yleinen johdanto ja tehtävänanto
Ke 29.8. 10.00 S102 Sosiaalialan tutkimuksellinen perusta: paradigma
Ti 4.9. 12.30 S604 Tiedonhaku tietokannoista, Ryhmä A ja B
Pe 7.9. 10.00 S102 Teorian- ja käsitteenmuodostus; Teorian merkitys sosiaalialan T&K-työssä: Tapaus: Hyvinvointi
Ma 10.9. 12.30 S102 Kriittinen ajattelu: tutkimuskäytännön yleiset perusteet
Ke 12.9. 12.30 S102 Tieteellinen tieto ja tiedonkäsitys
Ma 17.9. 12.30 S102 T&K-työn etiikka
Ke 19.9. 12.30 S102 T&K-työn prosessi ja suunnittelu
Ma 24.9. 10.00 S102 Menetelmän valinta
Ke 3.10. 10.00 S102 TENTTI
Ke 10.10. 10.00 S209 PURKU

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen
Oppimistehtävä, 0 - 5
Tentti, 0 - 5

Lisätiedot

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.