Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU35-3081

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 30.09.2018

Ajoitus

21.08.2018 - 14.09.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Soile Bergström
  • Seija Mäenpää
  • Eveliina Korpela
  • Päivi Eskelinen-Roos

Vastuuopettaja

Soile Bergström

Ajoitusryhmät

  • Avoin amk: Polku: Sosiaaliala (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SXH18S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Pienryhmät

  • Avoin amk: Polku: Sosiaaliala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee moninaisen fyysisen, sosiaalisen ja digitaalisen
opiskeluympäristönsä. Opiskelija tietää Metropolian Ammattikorkeakoulun keskeisimmät opiskeluun liittyvät ohjeet, säännöt ja opiskelukäytännöt. Opiskelija tuntee Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijapalvelut ja opintojen kannalta keskeiset tieto- ja tiedonhakujärjestelmät. Opiskelija tuntee opetussuunnitelman rakenteen niin, että osaa suunnitella opintojaan ja niiden edistymistä Oppijan polun tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää projektioppimisen periaatteet ja sen edellyttämät työskentely- ja opiskelutavat. Opiskelija ymmärtää ryhmässä oppimisen periaatteet ja ottaa vastuuta yhdessä opiskelemisesta.
Opiskelija tunnistaa aikaisemman osaamisensa suhteessa oman ammattikorkeakoulututkinnon
osaamisvaatimuksiin ja osaa sen perustella suunnitella opintojen toteutumista (AHOT). Opiskelija tunnistaa opiskeluun liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan sekä osaa kehittää oppimis- ja opiskelutaitojaan. Opiskelija tuntee kansallisia ja kansainvälisiä työelämämahdollisuuksiaan ja tietää, miten hän voi kehittää kansainvälisyysosaamistaan.
Alakohtaiseen työelämätietoon liittyvät osaamistavoitteet määritellään tarkemmin toteutuksen kuvauksessa.

Sisältö

Yhteiset sisällöt:
•Fyysinen, sosiaalinen ja digitaalinen monimuotoinen opiskeluympäristö
•Ammattikorkeakouluopiskelun keskeisimmät opiskeluun liittyvät ohjeet ja säännöt
•Opiskelijapalvelut: opintotoimisto, opiskeluhyvinvointi, opinto-ohjaus, kansainvälisyyteen liittyvät palvelut, opiskelijakunta METKA, kirjasto ja tietopalvelut, tietohallintopalvelut
•Oppijan polku ja projektioppiminen
Tutkintokohtaiset sisällöt:
•Opetussuunnitelmat ja opintojen suunnittelu (AHOT, hops)
•Ryhmässä oppiminen
•Oppimis- ja opiskelutaidot
•Alakohtainen työelämätieto ja kansainvälisyysosaaminen
* Alakohtaisen työelämätiedon sisältö täsmennetään toteutuksen kuvauksessa”.

Opetusmenetelmät

Opiskelu oppilaitoksessa (mm. ryhmissä työskentely, itsenäinen opiskelu), itsenäinen työskentely, vierailut työelämästä ja jalkautuminen Myllypuroon.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäpaneeli

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat: Päivi Eskelinen-Roos, Seija Mäenpää, Soile Bergström ja Eveliina Korpela.
Opintojakso on tarkoitettu SXH18S1-ryhmän opiskelijoille.
Sosionomiopinnot alkavat tämän opintojakson puitteissa, joka toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 21.8. - 11.9.2018.
Opintojakson suoritustapa ja tarkempi aikataulu täsmentyy opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomeksi
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi hyväksytty - hylätty (=täydennettävä) muodostuu lähiopetukseen osallistumisesta, tehtävistä (henkilökohtaisia, ryhmä ja proejktitehtäviä) ja HOPS-keskustelusta sekä tentistä.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.