Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyö perusterveydenhuollossa (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP69-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marianne Sipilä
  • Sanna Mikkola
  • Ulla Vaherkoski
  • Anna O'Sullivan
  • Eila-Sisko Korhonen

Vastuuopettaja

Ulla Vaherkoski

Ryhmät

  • SXO16S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO16S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO16S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO16S1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO16S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, hallinnollinen ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee perusterveydenhuollon palvelujärjestelmän ja tehtävän asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää eri-ikäisten asiakkaiden ja potilaiden hoitotyötä perusterveydenhuollon eri toimintaympäristöissä
- osaa tukea ja ohjata asiakasta tai potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa
- kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon osana asiakkaan ja potilaan kokonaishoitoa perusterveydenhuollon erilaisissa toimintaympäristöissä
- osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.

Sisältö

Perusterveydenhuollon rakenne ja tehtävät
Kolmas sektori palvelujen tarjoajana
Asiakaslähtöinen voimavarojen ja omahoidon tukeminen perusterveydenhuollossa
Hoitotyön päätöksentekoprosessin erityispiirteet ja auttamismenetelmät perusterveydenhuollossa
Sairaanhoitajan osaaminen perusterveydenhuollon toimintaympäristöissä, esim. hoitajavastaanotto, hoiva- ja akuuttiosasto, kotisairaala, kotihoito, mielenterveys- ja päihdetyön yksiköt
Moniammatillinen verkostotyö asiakkaan tai potilaan hoitotyössä perusterveydenhuollossa
Erityiskysymykset

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali (osin Moodlessa).
Itsenäisesti hankittava materiaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus / Itsenäinen opiskelu
Opiskelu virtuaaliympäristössä (Moodle)
Simulaatio-, laboraatio ja työpajatyyppinen opetus.
PopUp teemapäivä toteutetaan pienryhmissä
Asiantuntijaluennot
Lääkelaskukoe

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu perusterveysdenhuollossa tukee teoriopintoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan orientaatiotunnilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.
AHOT-anomukset tehdään tutoropettajalle hyvissä ajoin ja niihin liittyvien päätösten tulee olla selvillä viimeistään orientaatiotunnilla. Osa AHOTin saaneiden opiskelijoiden tulee ilmottautua normaalisti opintojaksolle ja osallistuttava orientaatiotunnille, jossa sovitaan puuttuvien osien suorittamisesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 15 op, eli 405 tuntia, joka koostuu seuraavasti: Kliininen hoitotyö 4 op, terveysteknologia 1 op, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5 op ja akuutti gerontologinen hoitotyö 5 op.
Kliinisen hoitotyön opinnot sisältävät teoriaopintoja, laboraatioita, itsenäisiä verkkotehtäviä, seminaariohjauksen, seminaarin suunnittelun ja toteutuksen (sisältää itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin).
Terveysteknologia 27 tuntia, josta kontaktiopetusta 4 tuntia ja kirjallinen tehtävä.
Akuuttigerontologisen hoitotyön osuuden laajuus on 5 opintopistettä. Sisältäen lähiopetusta (teoria, simulaatiot, laboraatiot) ja siihen liittyvään materiaaliin perehtyminen sekä oman oppimisen arviointitehtävän. Verkkotestit ja lopputentti verkossa. Tarkemmat kuormittavuudet käydään läpi opintojakson osien aloitusten yhteydessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 75 % teoriaopetuksesta. Kaikki laboraatiot ja simulaatiot pienryhmissä ovat pakollisia. PopUp teemapäivän suunnittelu, totutus ja niihin liittyvät ohjausajat ovat pakollisia. Samoin PopUp seminaaritunneilla pakollinen läsnäolo.
Akuuttigerontologisessa hoitotyössä poissaolo lähiopetuksesta (teoria) korvataan tehtävällä.
Opintojaksolle pääsyn kriteerit: Perusopinnot suoritettu ja niihin liittyvät harjoittelut pääosin tehty.Opintopisteitä suoritettu vähintään 150 op.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi 0-5.
Alkutesti, verkkotehtävien suorittaminen määräaikaan mennessä, itsenäiset oppimistehtävät Moodlessa.
Oppimistarpeen kartoitus simulaatio 1 ja loppusimulaatio 2
PopUp seminaaripäivän tuotoksen ja toteutuksen arviointi 1-5 (erilliset arviointikriteerit Moodlessa)
Akuuttigerontologisen hoitotyön loppukoe Moodlessa
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osuudesta oppimispäiväkirja (0-5).
Itsearviointi ja vertaisarviointi
Hyväksytysti suoritetut lääkelaskut.