Siirry suoraan sisältöön

Suun terveyttä leikin keinoin -projekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP43-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Suvi Hoffman
Hannele Tiira
Anna Sundblom
Vastuuopettaja
Anna Sundblom
Opintojakso
SX00BP43
Toteutukselle SX00BP43-3016 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
-organisoi ja toteuttaa terveydenedistämisprojektin lapsille
-käyttää leikin menetelmää terveysvalmennuksessa
-tunnistaa kulttuuritaustansa ja sen merkityksen terveysvalmennukseen
-analysoi ja organisoi kulttuuritaustaltaan erilaisten lasten terveyden lukutaitoa vahvistavan terveysvalmennuksen

Sisältö

Kehityspsykologia
Leikki terveysvalmennuksessa
Terveydenedistämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Terveyttä edistävän materiaalin hyödyntäminen, kehittäminen, tuottaminen ja arviointi
Monikulttuuristen perheiden ja lasten terveysvalmennus moniammatillisena yhteistyönä
Yhteistyössä toimiminen varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa

Työmuodot

Aktivoiva luento
Verkko-opiskelu, itsenäinen/pienryhmä
Työpaja
Päiväkotiprojekti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Heikkilä M ja Romsi A (2012). Hammashoito on leikin asia! Uusi toimintakäytäntö hammashoitoa pelkäävän lapsen hoitoon. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/80246/Hammashoito_on_leikin_asia.pdf?sequence=1
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila (2015) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus. Bookwell Oy, Juva.
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten- ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Savola E & Koskinen-Ollonqvist P. (2005) Terveyden edistäminen esimerkein Käsitteitä ja selityksiä (Precede-Proceed - terveyden edistämisen suunnittelun ja arvioinnin malli
Meurman P. (2011). Targeting of caries prevention at preschool children, a practice based study. Turun yliopiston julkaisuja, Annales Universitatis Turkuensis. Sarja - Ser. D osa - Tom. 979 Medica - Odontologica. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/70838/AnnalesD979Meurman.pdf?sequence=1
Alastalo A-L ja Mattila N.(2012). Päiväkoti-ikäisten lasten suun terveyden edistämisen oppimateriaali. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
Pikkulasten suun terveyden edistäminen
http://www.stal.fi/tietoa-suun-terveydesta/tietoa-suun-terveyden-edistajill/materiaalit/
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot. Terveydenedistämistapahtuma alle kouluikäisille, vanhemmille tai varhaiskasvattajille suun omahoidosta. Osaamisen näyttönä kirjallinen raportti (Ahot 1-2op)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Päiväkotiprojekti toteutetaan yksityisissä ja/tai julkisissa päiväkodeissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson päättävän tentin tai suorituksen palautuksen sekä uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa.
Mikäli suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle. Jos opiskelija ei ole toiseen uusintatenttipäivään mennessä palauttanut annettuja tehtäviä,opiskelija poistetaan toteutukselta, jotta hän voi uudelle toteutukselle ilmoittautuminen onmahdollista.
Mikäli opiskelijalla on toteutuksella osasuorituksia hänen hakeutuessaan uudelle opintojaksototeutuksella, hän hyväksilukee toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta
Mikäli opiskelija ilmoittautuu poissaolevaksi ja uusintatentti ajoittuu poissaolojaksolle, opiskelija voi palattuaan suorittaa uusinnan sopimalla asiasta toteutuksen vastuuopettajan kanssa.

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135t
1op Pedodontia 27t
1op Kehityspsykologia 27t
3op Terveysvalmennus ja työelämäprojekti 81t

Sisällön jaksotus

1 OSA KEHITYSPSYKOLOGIA 1 op.
2 OSA LAPSEN SUUN TERVEYS 1op
3 OSA TERVEYSVALMENNUS JA PROJEKTI PÄIVÄKODISSA 3 OP

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla on velvollisuus osallistua opintojen ohjaukseen, kuten toteutuksen orientaatiotuntiin.
Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta, hänen tulee itsenäisesti selvittää ohjauksessa esitetyt
asiat opetusmateriaalista tai muilta osallistujilta.
Läsnäolovelvollisuus Lapsen suun terveys -teorioissa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (läpipääsyraja 60%).
Hyväksytyt päiväkotiprojektin suunnitelma, saatekirje sekä toteutus.
Läsnäolo projektin päätösseminaarissa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Siirry alkuun