Suun terveyttä leikin keinoin -projekti (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BP43-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 15.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Suvi Hoffman
- Hannele Tiira
- Anna Sundblom
- Vastuuopettaja
- Anna Sundblom
- Opintojakso
- SX00BP43
Tavoitteet
Opiskelija
-organisoi ja toteuttaa terveydenedistämisprojektin lapsille
-käyttää leikin menetelmää terveysvalmennuksessa
-tunnistaa kulttuuritaustansa ja sen merkityksen terveysvalmennukseen
-analysoi ja organisoi kulttuuritaustaltaan erilaisten lasten terveyden lukutaitoa vahvistavan terveysvalmennuksen
Sisältö
Kehityspsykologia
Leikki terveysvalmennuksessa
Terveydenedistämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Terveyttä edistävän materiaalin hyödyntäminen, kehittäminen, tuottaminen ja arviointi
Monikulttuuristen perheiden ja lasten terveysvalmennus moniammatillisena yhteistyönä
Yhteistyössä toimiminen varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa
Työmuodot
Aktivoiva luento
Verkko-opiskelu, itsenäinen/pienryhmä
Työpaja
Päiväkotiprojekti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Heikkilä M ja Romsi A (2012). Hammashoito on leikin asia! Uusi toimintakäytäntö hammashoitoa pelkäävän lapsen hoitoon. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/80246/Hammashoito_on_leikin_asia.pdf?sequence=1
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila (2015) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus. Bookwell Oy, Juva.
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten- ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Savola E & Koskinen-Ollonqvist P. (2005) Terveyden edistäminen esimerkein Käsitteitä ja selityksiä (Precede-Proceed - terveyden edistämisen suunnittelun ja arvioinnin malli
Meurman P. (2011). Targeting of caries prevention at preschool children, a practice based study. Turun yliopiston julkaisuja, Annales Universitatis Turkuensis. Sarja - Ser. D osa - Tom. 979 Medica - Odontologica. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/70838/AnnalesD979Meurman.pdf?sequence=1
Alastalo A-L ja Mattila N.(2012). Päiväkoti-ikäisten lasten suun terveyden edistämisen oppimateriaali. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
Pikkulasten suun terveyden edistäminen
http://www.stal.fi/tietoa-suun-terveydesta/tietoa-suun-terveyden-edistajill/materiaalit/
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot. Terveydenedistämistapahtuma alle kouluikäisille, vanhemmille tai varhaiskasvattajille suun omahoidosta. Osaamisen näyttönä kirjallinen raportti (Ahot 1-2op)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Päiväkotiprojekti toteutetaan yksityisissä ja/tai julkisissa päiväkodeissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson päättävän tentin tai suorituksen palautuksen sekä uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa.
Mikäli suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle. Jos opiskelija ei ole toiseen uusintatenttipäivään mennessä palauttanut annettuja tehtäviä,opiskelija poistetaan toteutukselta, jotta hän voi uudelle toteutukselle ilmoittautuminen onmahdollista.
Mikäli opiskelijalla on toteutuksella osasuorituksia hänen hakeutuessaan uudelle opintojaksototeutuksella, hän hyväksilukee toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta
Mikäli opiskelija ilmoittautuu poissaolevaksi ja uusintatentti ajoittuu poissaolojaksolle, opiskelija voi palattuaan suorittaa uusinnan sopimalla asiasta toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135t
1op Pedodontia 27t
1op Kehityspsykologia 27t
3op Terveysvalmennus ja työelämäprojekti 81t
Sisällön jaksotus
1 OSA KEHITYSPSYKOLOGIA 1 op.
2 OSA LAPSEN SUUN TERVEYS 1op
3 OSA TERVEYSVALMENNUS JA PROJEKTI PÄIVÄKODISSA 3 OP
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla on velvollisuus osallistua opintojen ohjaukseen, kuten toteutuksen orientaatiotuntiin.
Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta, hänen tulee itsenäisesti selvittää ohjauksessa esitetyt
asiat opetusmateriaalista tai muilta osallistujilta.
Läsnäolovelvollisuus Lapsen suun terveys -teorioissa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (läpipääsyraja 60%).
Hyväksytyt päiväkotiprojektin suunnitelma, saatekirje sekä toteutus.
Läsnäolo projektin päätösseminaarissa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.