Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO81-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2018 - 15.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00BO81
Tavoitteet
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Sisältö
Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.
Työmuodot
aktivoiva luento
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävä
Aika ja paikka
Lähiopetusajat:
ti 23.10 klo 12.30 - 15.45 orientaatio
ti 30.10. klo 8.30 - 11.45
ma 5.11. klo 12.30 - 15.45
pe 9.11. klo 8.30 - 15.45
ke 21.11. klo 8.30 - 11.45
pe 30.11. klo 8.30 -15.45
17.12. klo 8.30 -11.45
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan
muu materiaali ilm. myöhemmin
2. Tenttikirjallisuus kohdassa tentti
3. Oppimistehtävän materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti
tenttimateriaali:
1) lähiopetuksen materiaali
2) Pihlaja, P. (2008). ´Behave yourself!´ Examining meanings assigned to children with socio-emotional difficulties. Disability & Society Vol.
23, No. 1, January 2008, 5–15
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09687590701725518
3) Alijoki, A., Suhonen, E., Nislin, M. ja Kontu, E. Pedagogiset toiminnat erityisryhmissä ja oppimisympäristön laatu.
http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2013/08/Alijoki-Suhonen-Nislin-Kontu-Sajaniemi-issue2-2.pdf
Sähköinen materiaali löytyy myös opintojakson Tuubin työtilasta.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 t yht. 135 t
tenttiin valmistautuminen 35 t
lähiopetuskerrat n. 30 t
oppimistehtävän tekeminen 74 t
Lähiopetusajat:
Opintojakso sijoittuu 2. periodille 22.10. - 31.12.2018
(tarkemmat ajat lähiopetuksesta ilmoitetaan myöhemmin)
Lisäksi oj sisältää itsenäistä opiskelua n. 100 tuntia.
Mahdollisista muutoksia ilmoitetaan OMA-tiedotteella.
Sisällön jaksotus
lähiopetusta 28 t
tentti 4 t
itsenäistä työskentelyä 103 t
Lisätietoja opiskelijoille
Oj on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmien SXH17S1, SXG17S1 varhaiskasvatuspolun opiskelijoille.
Oj:n vastuuopettajana toimii Anna-Riitta Mäkitalo (anna-riitta.makitalo@metropolia.fi )
Mikäli sinulle tulee kysymyksiä tai epäselvyyksiä ota yhteys häneen.
Tietoa oj:n tarkemmista tiedoista ja materiaaleista tulee oj;n työtilaan ennen oj:n alkua.
Toisena opettajana: Kati Kaplin- Suonio
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävä
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.