Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu (lähitoteutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO49-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

22.10.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mira Schroderus
  • Laura Holmi

Vastuuopettaja

Mira Schroderus

Ryhmät

  • SXH17S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä. Hän tunnistaa asiakasryhmän erityisyyden ja tarpeet. Hän osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä, palveluita ja alan peruskäsitteitä. Hän tunnistaa keskeisimpiä toimintakäytäntöjä. Opiskelija osaa arvioida lastensuojeluun liittyvää ajankohtaista keskustelua. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Sisältö

Lapsen asema muuttuvassa yhteiskunnassa. YK:n lapsen oikeuksien sopimus. Lastensuojelutyön arvot ja periaatteet. Ehkäisevä lastensuojelutyö. Lastensuojeluprosessi. Lastensuojelulainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Ehkäisevän työn sekä lapsi- ja perhekohtaisen työn toimintakäytäntöjä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Oppimateriaalit

Lastensuojelulaki
Sosiaalihuoltolain muutokset
Laki lapsiasiavaltuutetusta
Lapsen oikeuksien sopimus
Lapsiperhepalveluiden muutos- hankesuunnitelma
Bardy, Marjatta (toim.). 2013 (tai uudempi). Lastensuojelun ytimissä.
Voit tutustua myös:
LS-teoriaan: kiintymyssuhde (esim. Bowlby, Sinkkonen jne.)
Vilén Marika ym. Kohtaamisia lapsiperheissä 2014
Araneva, Mirjam 2016. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättäville.
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos THL nettisivut
Myös lisäkirjallisuutta saat käyttää valintasi mukaan!

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Ryhmätyöt
Tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja verkko-opetus 35 h
Ryhmätehtävät ja itsenäinen työskentely 60 h
Tentti 40 h

Sisällön jaksotus

Alustava suunnitelma.
Sisältää mahdollisesti ennakkotehtävän (ilmoitetaan OMAssa opintojakson työtilassa ennen opintojaksoa)

22.10.18 klo 12.30 – 15.45 S217 Opintojakson käytännöt ja orientaatioluento (Pakollinen läsnäolo), aloitamme lapsen asemalla yhteiskunnassa
25.10. klo 8.30 – 11.45 S201 Syyt lastensuojelun tarpeeseen, lastensuojelun arvot ja periaatteet
29.10. klo 8.30 – 11.45 S201 ryhmätyö
2.11. klo 8.30 – 11.45 S217 ryhmätyö
5.11. klo 8.30 – 11.45 S107 1. ryhmätehtävän LOS-esitykset (tehtävä palautetaan kirjallisena OMA:an opintojakson työtilaan tai opettajan sähköpostiin)
12.11. klo 12.30-15.45 S107 (LS:n teoriaa)
15.11. klo 8.30 – 11.45 S107 Lastensuojelua ohjaavat lait, lastensuojeluasian vireilletuleminen ja palvelutarpeen arviointi, avohuollon palvelut

23.11. klo 8.30 – 11.45 S107 Sijaishuolto, eri sijoitusmuodot, rajoitustoimenpiteet
28.11. klo 8.30 – 11.45 S107 2. ryhmätyön esitys (tehtävä palautetaan kirjallisena OMA:an opintojakson työtilaan tai opettajan sähköpostiin 26.11.)
3.12. klo 12.30 – 15.45 S107 2. ryhmätyön esitys (tehtävä palautetaan kirjallisena OMA:an opintojakson työtilaan tai opettajan sähköpostiin 26.11.)
5.12. klo 8.30 – 11.45 S107 tentti
18.12. klo 8.30 – 11.45 S201 ammatillinen kasvu

Virtuaaliopiskelumuoto:
Vaihtoehtoinen opiskelumuoto. Ko teeman itsenäinen opiskelu kirjallisuuteen pohjaten ja kirjallinen työ (incl. lähteet jne.), n. 1-2 sivua / teema ja tentti (tarkemmat tiedot myöhemmin)

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

oppimistehtävä a 1 x 20 %
oppimistehtävä b 1 x 40 %
tentti 1 x 40 %
Poissaolokerrat korvattavissa ko teeman itsenäisellä opiskelulla ja kirjallisella työllä (incl. lähteet jne.), n. 1 sivu / poissaolo. Palautettava ennen seuraavaa lähiopetuspäivää.