Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO45-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
19.08.2019 - 02.10.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Terveyden edistämisen palvelut
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Luennoitsija Terveysala
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXQ16S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää perheen terveyteen yhteydessä olevat tekijät
- osaa soveltaa perhelähtöisen hoitotyön periaatteita ja menetelmiä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lapsen kasvun ja kehityksen seulontatutkimuksia ja terveystarkastuksia ja ohjata tarvittaessa jatkotutkimuksiin
- osaa soveltaa terveyden edistämisen työmenetelmiä lapsen kasvun ja kehityksen, perheen elintapojen, vanhemmuuden ja parisuhteen tukemisessa
- osaa ohjata voimavaralähtöisesti vanhempia lapsen ja vanhemman välisessä varhaisessa vuorovaikutuksessa
- osaa tunnistaa mahdollisimman varhain epäsuotuisan kehityksen merkit lapsessa, perheessä ja elinympäristössä sekä osaa puuttua terveyttä vaarantaviin tekijöihin ja ohjata tarvittaessa lisätuen piiriin
- osaa toteuttaa perhevalmennusta
- tuntee etsivän työn menetelmiä
- osaa tehdä monitoimijaista yhteistyötä.
Sisältö
Perhe ja perheen terveys sekä perhepalveluverkosto
Lapsen ja perheen terveellisten elämäntapojen edistäminen
Monimuotoiset perheet terveydenhoitajan asiakkaana
Terveyden edistämisen työmenetelmät perheiden tuen tarpeiden tunnistamisessa, varhaisessa puuttumisessa ja voimavarojen tukemisessa
Lapsen kasvun ja kehityksen seurantamenetelmät: terveyskeskustelu, terveystarkastukset ja -seulonnat
Lene –lapsen neurologisen kehityksen arvio
Lapsen kasvun ja kehityksen seurannan tulosten arviointi ja poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen sekä hoitoonohjaus
Vanhempien tukeminen lapsen kasvun ja kehityksen erityiskysymyksissä
Varhainen vuorovaikutus ja sen tukeminen
Perhevalmennus, parisuhteen tukeminen
Lapsen ja perheen erityistilanteiden tunnistaminen ja niissä tukeminen
Etsivä työ palveluja käyttämättömien perheidentilanteen selvittämiseksi
Lääketieteelliset opinnot: Kasvun ja kehityksen erityiskysymykset (0,5 op)
Aika ja paikka
Opetusajat ovat lukujärjestyksessä.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus:
-Luentodiat
-Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Mäki, P ym. (toim) THL julkaisuja 2016. Seulat (Kasvu 17-32, näkö 51-72, kuulo 75-81, verenpaine 43-49 lisäksi sivut 81-92, 121-123, 181-186)
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
Lähdemateriaalia:
-Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille. Helsinki, 2004. 318 s. (Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita ISSN 1236-116X; 2004:14) ISBN 952-00-1579-5
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
-Syödään yhdessä. Ravitsemussuositukset lapsiperheille. THL, VRN 2016.
-Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön suositus.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: Lastenneuvolakäsikirja
https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja
-THL:Lapset, nuoret ja perheet,
www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Perheentuki.fi- verkkosivut
http://www.hel.fi/www/sote/perheentuki-fi
-Väestöliitto, Perheaikaa- verkkosivut
https://www.perheaikaa.fi/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
Itseopiskeltavat luennot ja etukäteistehtävät
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
Osaamisentesti
LENE
Laaja ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arviointi perustuu seulojen osaamisen testiin sekä ryhmässä tehtävään laajaan kirjalliseen tehtävään. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.
Kirjallinen tehtävä arvioidaan ryhmän omaa arviointia, vertaisarviointia sekä opettajan arviointia hyödyntäen. Arviointiseminaarissa arviointia avataan ja siitä keskustellaan.
Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Ryhmätehtävässä ei arvosanan korotusmahdollisuutta (perustuu tutkintosääntöön).
Opintojakso arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa, jos opiskelija sairastuu eikä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä ja/tai arviointiseminaariin. Tentti on yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla).
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit
SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, ac-luennot, Itseopiskeltavat luennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja simulaatio (20h)
Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja ryhmätehtävä, ryhmässä tehtävä vertaisarviointi (35h)
Sisällön jaksotus
ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa, Lene- videotunnilla sekä seulat- laboraatioissa, sekä opintojakson arviointiin liittyvillä tunneilla läsnäolovelvoite (Arviointiseminaari, kts. lukujärjestys).HUOM! Lukujärjestykseen voi tulla muutoksia! TARKISTA AIKA JA PAIKKA ENNEN OPETUSPÄIVÄÄ LUKUJÄRJESTYKSESTÄSI!
Moodlessa oppimista ohjaavia (ei palautettavia) tehtäviä.
Orientaatiossa kerrotaan aiheet, joihin tulee perehtyä teoriaopintojen aikana (esimerkiksi Oppiportin Ben Furmanin tuottama Lapsen ja nuoren ratkaisukeskeinen lähestymistapa. Huom. Oppiporttiin kirjauduttava ensimmäisellä kerralla koulun koneelta, jotta sitä voi käyttää etänä).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla sovelletaan osaamisen tasoa edistynyt. Jatkuva palautteenanto ja arviointi.
Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5
Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin (seulat) ja ryhmätehtävään perustuen. (Lisätietoja orientaatiossa).