Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO15-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 21.10.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Lanne-Eriksson
  • Päivi Eskelinen-Roos

Vastuuopettaja

Minna Lanne-Eriksson

Ryhmät

  • SXH18K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät. Hän ymmärtää huono-osaisuuden yksilöllisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.

Sisältö

Hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio. Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa.

Aika ja paikka

Opetus on tarkoitettu SXH16S1 opiskelijoille.
Opettajat; Minna Lanne-Eriksson ja Päivi Eskelinen-Roos
Opintojakson aikataulu:
30.1. klo 9-15 Opetus
31.1. klo 9-15 Työskentely
1.2. klo 9-15 Opetus
2.2. klo 9-15 Työskentely
3.2. klo 8-17 Matalat kynnykset
6.2. klo 9-15 Opetus
7.2. klo 9-15 Työskentely
8.2. klo 9-15 Opetus
9.2. klo 9-15 Työskentely
10.2. klo 9-15 Työkentely
13.2. klo 9-15 Opetus
14.2. klo 9-15 Työskeltely
15.2 klo 9-15 Opetus ja työskentely
16.2. klo 9-15 Lapinlahti
17.2 klo 9-11.45 Tentti

Oppimateriaalit

Suositeltavaa luettavaa;
1) Jiri Sironen & Ulla Saastamoinen (toim.) 2014. Köyhyys. Syitä ja seurauksia.
http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2014/11/K%C3%B6yhyys-syit%C3%A4-ja-seurauksia-verkkoversio.pdf
2) Raili Gothóni, Susanna Hyväri, Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) 2016. Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena – Diakonia-ammattikorkeakoulun tki-toiminnan vuosikirja 2
http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/9789524932752.pdf (s.9-24 ja s.67-84 ja s.217-232 ja s.275-289)
2) Sanna Aaltonen, Päivi Berg & Salla Ikäheimo 2016. Nuoret luukulla. Kolme näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura /Verkkojulkaisuja 84
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf (s. 128-133)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, Opintokäynti, Osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, vierailijat

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Matalat kynnykset -kenttätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135t opiskelijan työtä)

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opetus on tarkoitettu SXH18K1 opiskelijoille. Opettajat; Minna Lanne-Eriksson ja Päivi Eskelinen-Roos
Opintojakson työskentelyaikataulu: Päivät sisältävät sekä lähiopetusta että yksilö- ja ryhmissä työskentelyä.
10.9. klo 9-15
11.9. klo 9-15
12.9. klo 9-15
13.9. klo 9-15
14.9. klo 9.-15
17.9. klo 9-15
18.9. klo 9-15
19.9. klo 9-15
20.9. klo 9-15
21.9. klo 9-15
24.9. klo 9-15
25.9. klo 9-15
26.9. klo 9-15
27.9. klo 9-15
28.9. klo 9-12

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittavat suoritukset;
Oppimistehtävät 1, 2 ja 3 (hyväksytty- hylätty), jotka sisällytetään oppimispäiväkirjaan (T1-K5).