Johtaminen ja yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN80-3083
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 15.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 110
Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirkka Rousu
- Jaana Vanhanen
Vastuuopettaja
Jaana Vanhanen
Ryhmät
-
SXO17S2BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO17S2ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO17S1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää terveydenhuollon kehittämisen merkityksen ja on selvillä sen keskeisistä organisaatiorakenteista
- tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
- tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
- pystyy kehittämään kokonaisvastuutaan asiakkaan/potilaan hoidossa ja osaa koordinoida asiakkaan/potilaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti
- ymmärtää terveydenhuollon rahoituksen perusteet ja osaa toimia kustannustehokkaasti
- ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä terveysalan yrittäjyyden perusteet
- tietää ja tunnistaa ammattiinsa ja työhönsä liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet sekä yhteiskunnallisen merkityksen ja vastuun.
Sisältö
Yhteiskunnalliset haasteet ja niiden vaikutukset terveysalan ja terveyspalvelujen kehittämiseen
Terveydenhuollon organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät
Erilaisten johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
Johtaminen ja hoidon sekä palvelun laatu
Työelämätaidot: lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Itsensä ja oman osaamisensa johtaminen
Terveydenhuollon rahoitus, talousjohtamisen tavoitteet ja taloudellisen arvioinnin mahdollisuudet
Julkisten ja yksityisten palvelujen kohtaaminen: yhteistoiminta, kilpailutus, uudistuvat rahoitusmallit ja palveluiden tuottaminen
Yrittäjyyden perusteet
Yksityisen sektorin merkitys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Urakehitysmahdollisuudet
Aika ja paikka
Johtamisen osuuden lähiopetus:
8.1. klo 8.45–12. sote:n rakenteet, johtamisen megatrendit
9.1. klo 8.45–12 strateginen johtaminen ja talouden rakenteet&johtaminen
14.1. klo 8.45–12 lähijohtaminen, henkilöstöjohtaminen
Yrittäjyys: 12.2. ja 13.2. lähiopetusta
Oppimateriaalit
Johtaminen (SR): pakollinen kirja Laaksonen Hannele - Ollila Seija 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Kirjaa tulee käyttää oppimistehtävän tekemisessä.
Opintojakson osien kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opettajan osoittama materiaali Moodlessa (yrittäjyys)
Opetusmenetelmät
Osa 1 Johtaminen (SR): lähiopetus/itsenäinen opiskelu, yksilö-oppimistehtävä (Oma-työtila)
Osa 2 Yrittäjyys (JV): Lähiopetus / Itsenäinen opiskelu, yksilö- ja ryhmätehtävät,
Opiskelu virtuaaliympäristössä (Moodle), Liikeideoiden esittely ja kommentointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osa 1. Johtaminen: Johtamisen oppimistehtävä palautetaan 28.2.2020.
Osa 2. Yrittäjyys (JV): Tehtävien palautusajat ilmoitetaan toteutuksen alussa
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 5 op = 5 x 27 h
Osa 1. Johtaminen (SR): 2,5 op
Osa 2. Yrittäjyys (JV): 2,5 op = yhteensä 67,5 tuntia: luennot, etäopiskelu ja tehtävät
Sisällön jaksotus
Osa 1. Johtaminen: johtamisen lähiopetus 8.–14.1. ajanjaksolla (3 x 4 h).
Osa 2. Yrittäjyys (JV): lähiopetukset viikolla 7
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan kahtena erillisenä osana:
Osa 1. Johtaminen: Opettaja Sirkka Rousu
Osa 2. Yrittäjyys: Opettaja Jaana Vanhanen
Osasuorituksen saaneiden AHOT-opiskelijoiden tulee ilmoittautua opintojaksolle ennen sen alkamista. Opettajan kanssa sovitaan opintojakson suorituksen pedagogisesta ratkaisusta.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1. Johtaminen (SR): Lähiopetukseen osallistuminen, oppimistehtävä.
Osa 2. Yrittäjyys (JV):
Tehtävät
Lähiopetukseen osallistuminen tai tunteihin liittyvä korvaava oppimistehtävä
Itsearviointi
Vertaisarviointi