Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja yrittäjyys (myös avoin amk) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN80-3071

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

07.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sirkka Rousu
  • Juha Havukumpu

Ryhmät

  • SXJ19S1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXJ17K1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää terveydenhuollon kehittämisen merkityksen ja on selvillä sen keskeisistä organisaatiorakenteista
- tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
- tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
- pystyy kehittämään kokonaisvastuutaan asiakkaan/potilaan hoidossa ja osaa koordinoida asiakkaan/potilaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti
- ymmärtää terveydenhuollon rahoituksen perusteet ja osaa toimia kustannustehokkaasti
- ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä terveysalan yrittäjyyden perusteet
- tietää ja tunnistaa ammattiinsa ja työhönsä liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet sekä yhteiskunnallisen merkityksen ja vastuun.

Sisältö

Yhteiskunnalliset haasteet ja niiden vaikutukset terveysalan ja terveyspalvelujen kehittämiseen
Terveydenhuollon organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät
Erilaisten johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
Johtaminen ja hoidon sekä palvelun laatu
Työelämätaidot: lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Itsensä ja oman osaamisensa johtaminen
Terveydenhuollon rahoitus, talousjohtamisen tavoitteet ja taloudellisen arvioinnin mahdollisuudet
Julkisten ja yksityisten palvelujen kohtaaminen: yhteistoiminta, kilpailutus, uudistuvat rahoitusmallit ja palveluiden tuottaminen
Yrittäjyyden perusteet
Yksityisen sektorin merkitys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Urakehitysmahdollisuudet

Aika ja paikka

Opintojakso 10.3. - 17.4.2020. Lähiopetus käynnistyy jo 3.3.2020.
- katso lukujärjestys.
Itsenäinen opiskelu: tenttiin valmistautuminen ja kirjallisten tehtävien teko

Oppimateriaalit

Laaksonen, Hannele ja Ollila, Seija. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita
Pakollinen tenttiin luettava kirja (Sirkka Rousu).

Viitala, Riitta ja Jylhä, Eila. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta.Edita.
Viitala Riitta & Jylhä Eila. 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita.

Opintojakson työtilan materiaali sekä muu opintojakson aikana annettava materiaali

Opetusmenetelmät

Muodostuu kahdesta osiosta: johtaminen 2,5 op (Sirkka Rousu) ja yrittäjyys 2.5 op. (Juha Havukumpu)
Itsenäinen opiskelu / Lähiopetus
Opiskelu virtuaaliympäristössä ( Oman työtila)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson varsinainen tentti (ryhmätentti) on ma 6.4.2020 klo 16-19.
Uusinta yksilötenttinä.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 opintopistettä. 5 x 27 t = 135 tuntia opiskelijan työtä
Lähiopetus 5 x 3 h = 15 h.
Kirjatentti (johtaminen-osio) ja tehtävät materiaaleineen (yrittäjyysosio) = 120 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus koostuu kahdesta kokonaisuudesta: johtaminen ja yrittäjyys.
Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 19.4.2020 jotta opintojakso on suoritettu.

Opintojakso muodostuu 3.3. - (12.3. -> siirto 16.3.) ajanjaksolla toteutusta lähiopetuksesta, joissa opintojakson teemoja käsitelään yhdessä. Siksi aktiivinen osallistuminen luennoille on tärkeää. 2. ja 3. viikko on itsenäistä opiskelua tentti- ja tehtävämateriaalin parissa. Opiskelijapalautteen mukaan lähiopetus on koettu tärkeäksi ja se orientoi hyvin itsenäiseen opiskeluun.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen osallistuminen.
Johtaminen: kirjatentti toteutetaan ryhmätenttinä (3 -5 henkilöä/ryhmä). Ryhmän jäsenet arvotaan tenttitilaisuuden aluksi. Ryhmätentti toteutuu ma 6.4. klo 16-19. Uusintatentti: yksilötenttinä.
Yrittäjyys: Lähiopetus & tehtävät.