Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3118
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 15.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 25.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 75
- Koulutus
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Sisältö
Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen
Työmuodot
Lähiopetus (orientaatio)
verkko-opetus ja -opiskelu
ohjausharjoite
Aika ja paikka
ruotsi 23.10.-6.11.2019
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Annetaan Moodle-alustalle
ruotsi OMAssa
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Asiakaspalvelu ja ohjaus: kirjallisen tehtävän palautus toteutuksen lopussa
Ruotsin tehtävien palautus sovitaan kurssin aikana, suullinen ja kirjallinen tentti
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: orientaatio 4 h, ohjausharjoite 4 h, verkko-opiskelu 46 h.
Ruotsi, pääasiassa verkossa
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Asiakaspalvelu ja ohjaus osuus arvioidaan hyväksytty/täydennettävä asteikolla
Ruotsi: arvioidaan suullinen ja kirjallinen kielitaito
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tehtävä
Ohjaussuunnitelma ja ohjausharjoite
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan