Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja toimiva ihminen 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI19-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

16.03.2020 - 18.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouko Heiskanen
  • Sanna Garam
  • Pirkko-Leena Kuosa
  • Mika Luukkonen

Vastuuopettaja

Sanna Garam

Ryhmät

  • SXB20K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja nimeää vartalon, kaulan, niskan ja lantionpohjan lihakset sekä puremalihakset. Hän osaa kuvata lihasten toiminnan. Opiskelija osaa kuvata veren koostumuksen ja fysiologisen merkityksen. Hän osaa selittää verenkiertoelimistön, lymfaattisen järjestelmän ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan. Opiskelija osaa käsiensä avulla hahmottaa kehon eri rakenteita ja tunnistaa palpoiden kehon erilaisia kudoksia. Opiskelija osaa suorittaa turvallisesti asiakkaalle soveltuvan hieronnan käyttäen klassisen hieronnan otteita ja tekniikoita.
Opiskelija tunnistaa tapaturmien, vammojen ja tavallisimpien sairauksien syntyyn ja kehittymiseen vaikuttavat perusasiat. Opiskelija oppii tiedostamaan em. asioiden aiheuttamien rakenteellisten ja toiminnallisten solu- ja kudosmuutosten merkityksen osana fysioterapiapotilaan problematiikka.
Opiskelija tutustuu paranemisen perustapahtumiin patofysiologian näkökulmasta.

Sisältö

Syvät selkä- ja niskalihakset.
Vatsalihakset, kaulan lihakset ja hengityslihakset.
Lantionpohjan lihakset.
Veri. Verenkiertoelimistön, lymfaattisen järjestelmän ja hengityselimistön rakenne ja toiminta.
Palpaatio tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden tunnistamisessa
Klassisen hieronnan otteet ja tekniikat
Patofysiologinen prosessi
Kudosmuutosten keskeiset etiologiset tekijät
Kudosmuutosten kehittymiseen ja kulkuun vaikuttavat tekijät
Toiminnalliset ja rakenteelliset solu/kudostason muutokset, vaikutus yksilön toimintakykyyn

Oppimateriaalit

Klassinen hieronta: Hieronnan käsikirja; Mika Pihlman, Jouko Heiskanen, Tuulia Luomala, Anu Kaaretsalo, Sanoma Pro Oy, 2017
Anatomia:
1) Gilroy, A. M., MacPherson; B.R. & Ross, L. M. (ed.) 2009: Atlas of anatomy. Latin nomenclature. Thieme. Tai jokin muu sopiva anatomian oppimateriaali.
2) Luentomateriaali, tehtävä
Fysiologia:
Sand, O. ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro

Opetusmenetelmät

Klassinen hieronta: Kontaktiopetus, oppimistehtävät/koe, osallistuminen opetukseen
Palpaatio: kontaktiopetus ja oppimistehtävät, osallistuminen opetukseen
Fysiologia: luennot sekä itsenäinen opiskelu
Anatomia: luennot ja itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hieronnan teoriakoe:

Fysiologian tentti: 12.5.2020
Anatomian tentti: 25.5.2020
Anatomian ja fysiologian osakokeiden uusintatilaisuudet:
SU202007 (syksyn 1. uusintatentti)
SU202009 (syksyn 3. uusintatentti)
Tälle opintojaksolle määrätyissä kahdessa em. uusintatentissä voi suorittaa tämän opintojakson anatomian tai fysiologian puuttuvan osakokeen tai molemmat kerrallaan. Jos suoritukset eivät tule valmiiksi näillä kerroilla, opiskelija siirtyy tekemään suoritukset seuraavan alkavan ryhmän opintojaksototeutukselle. Arvosanan korotusta saa yrittää vain kerran ja vain tässä toteutuksessa mainituissa kahdessa uusinnassa, ei enää seuraavan ryhmän opintojaksototeutusten uusinnoissa (voi siis tenttiä joko erikseen fysiologian tai erikseen anatomian tai molemmat samassa tentissä kerrallaan, mutta vain yksi korotusyritys yhteensä).

Ilmoittautumisajat ja -ohjeet näet OMAsta: opiskelijoille/aikataulut/uusintakoepäivät/sosiaali- ja terveysala.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysiologia 1op: Kontaktiopetus+ tentti 10h itsenäinen opiskelu 17h
Anatomia 1,2 op: lähiopetus 12 h, itsenäinen opiskelu 20 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellinen osuus Patofysiologia 1 op. Opettaja Jouko Heiskanen. Patofysiologia suoritetaan osallistumalla luennoille ja loppuseminaariin.
Opintojaksoon sisältyy palpaatio. Palpaatio suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen ja oppimistehtäviin.

Lisätietoja opiskelijoille

Keskiviikkoisin tarvittaessa klo 15.45-16.45 ns. anatomiakioski, jossa saa itsenäisen opiskelun tehtäviä tehdä ja malleja tutkiskella opettajan ja mahdollisesti opiskelijatutorin ohjauksessa opiskelijalähtöisesti. Kioskiin ilmoittaudutaan sähköpostilla Pirkko-Leenalle viimeistään edeltävänä maanantaina.
-
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiäja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiäja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Patofysiologia: Hyväksytty / hylätty (osallistuminen opetukseen ja seminaariin)
Palpaatio: Hyväksytty / hylätty (osallistuminen opetukseen ja oppimistehtäviin)
Fysiologian tentti arvioidaan asteikolla 0-5. (Painotus opintojakson loppuarvosanassa 1/3.)
Klassinen hieronta: Teoriakoe numeerinen arviointi 0-5. (Painotus opintojakson loppuarvosanassa 1/3.) Klassisen hieronnan suorittaminen hankkimalleen asiakkaalle
Anatomian koe arvioidaan asteikolla 0-5. (Painotus opintojakson loppuarvosanassa 1/3.)