Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin kehittäminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: LX00BW98-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.05.2019 - 12.08.2019

Ajoitus

27.08.2019 - 22.12.2019

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pia Hellman
  • John Greene
  • Pirjo Elo

Vastuuopettaja

Pirjo Elo

Ryhmät

  • LXD17S1
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa suunnitella ja kehittää yrityksen tapoja hankkia uusia asiakkaita, sitouttaa nykyisiä asiakkaita sekä myydä näille lisää. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa uudelle tai olemassa olevalle tuotteelle tai palvelulle kehitysprojektin tai liiketoiminta-suunnitelman. Hän osaa myös analysoida yrityksen toimintaa ja asiakkuuksia eri tietolähteistä koostetun informaation pohjalta.

Sisältö

- asiakastoimenpiteiden suunnittelu
- monikanavaisen markkinoinnin suunnittelu
- konkreettisen markkinointi- tai asiakasohjelman toteuttaminen,
tulosten seuranta ja raportointi
- markkinoinnin eri tietolähteet ja niiden hyödyntäminen
- sähköisen liiketoiminnan työkalujen hyödyntäminen

Oppimateriaalit

* Markkinointiprosessin suunnittelu ja toteutus (Pian moduuli):
- Luentomateriaalit
- HubSpot Academy sisältö
- Digital Marketing Exellence Chaffey and Smith, Planning, Optimizing and Integrating Online Marketing, 5/E, Routledge
* Markkinoinnin analytiikka (Pirjon osuus): opettajan omat materiaalit, kirjallisuus/artikkelit ja Googlen aineistot
* Digitaalinen markkinointi/Google AdWords (Johnin osuus): opettajan omat materiaalit, kirjallisuus/artikkelit ja Googlen aineistot

Opetusmenetelmät

* Markkinointiprosessin suunnittelu ja toteutus HubSpotin avulla (Pia Hellmanin moduuli): luennot ja työpajat.
* Markkinoinnin analytiikka (Pirjon osuus): luennot ja työpajat.
* Digitaalinen markkinointi/SEM (hakukonemarkkinointi)/Google AdWords (Johnin osuus): luennot ja työpajat
Opiskelijat perehtyvät Google AdWordsiin ja oppivat, miten sillä toteutetaan kattava mainoskampanja. Samanaikaisesti opiskelijat etsivät toimivan yrityksen, jonka kanssa he siirtävät opitut asiat käytäntöön toteuttamalla yritykselle AdWords-kampanjan. Google myöntää kampanjan toteuttamista varten pienen budjetin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

* Markkinointiprosessin suunnittelu ja toteutus (Pian moduuli): Projektityö yritykselle, HubSpot sertifikaatit
* Markkinoinnin analytiikka (Pirjon osuus): Vierailijaluennot. Kurssin aikana suoritetaan Googlen yleinen Google Analytics -sertifikaatti.
* Digitaalinen markkinointi/Google AdWords (Johnin osuus): Opiskelijat toteuttavat kampanjan aidolle yritykselle, minkä lisäksi kurssin aikana suoritetaan Googlen AdWords -sertifikaatti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

* Markkinointiprosessin suunnittelu ja toteutus (Pian moduuli): Harjoitukset voi tehdä omatoimisesti.
* Markkinoinnin analytiikka (Pirjon osuus): Harjoitukset voi tehdä omatoimisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso koostuu kolmesta osatoteutuksesta, joista kaksi opetetaan suomeksi ja yksi englanniksi.
Digitaalinen markkinointi/Google AdWords (Johnin osuus) toteutetaan englanniksi, mutta opiskelijat voivat laatia kampanjansa suomeksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Markkinointiprosessin suunnittelu ja toteutus (Pian moduuli):
* Projektityö 60%, HubSpot sertifikaatit 40%
Markkinoinnin analytiikka (Pirjon osuus):
* harjoitustehtävät 60 %
* Google Analytics -sertifikaatin suoritus 40 %
Digitaalinen markkinointi/Google AdWords (Johnin osuus):
* harjoitustehtävät 60 %
* Google AdWords -sertifikaatin suoritus 40 %

Esitietovaatimukset

Liiketalouden opintojakso Markkinointiviestintä 5 op tai vastaavat tiedot