Liike-elämän viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LX00BM28-3045
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 12.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2019 - 13.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Susanna Cygnel
- Mari Rupponen
- Opintojakso
- LX00BM28
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kirjoittaa suomen kielellä kielellisesti, käsitteellisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä sekä sisällöltään ja muodoltaan tarkoituksenmukaisia opiskelun ja työelämän tekstejä
• valmistella ja esittää tarkoituksenmukaisen puhe-esityksen ja havainnoida puheviestintätilanteita
• erottaa erilaisten viestintätilanteiden, mm. asiantuntijaviestinnän, vaatimukset.
• hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti, raportoida erilaisissa tilanteissa ja merkitä käyttämänsä lähteet
• nimetä yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän osa-alueet, keinot ja kanavat
• kuvailla, miten hyvin suunniteltu ulkoinen ja sisäinen viestintä vaikuttaa yhteisön menestymiseen
• ottaa osaa erilaisiin viestintätehtäviin.
Sisältö
- Viestintäprosessi, sanallinen ja sanaton viestintä, esiintymis- ja
ryhmäviestintätaidot, asiatyylinen kirjoittaminen ja raportointi, liike-
elämän tyypilliset tekstit, kulttuurienvälisen viestinnän perusteet,
ajankohtaiset viestintäaiheet
- Yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän osa-alueet, keinot ja kanavat
Työmuodot
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Opetuskeskustelu
Prosessikirjoittaminen
Työpaja
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssimateriaali.
Lohtaja-Ahonen, Sirke & Kaihovirta-Rapo, Minna 2012. Tehoa työelämän viestintään. Puhu kuulijalle, kirjoita lukijalle. 2., uudistettu painos. Sanoma Pro, Helsinki.
Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka & Kuronen, Marja-Liisa & Ollikainen, Marja 2009. 5.–6. painos. Yrityksen viestintä. Edita,
Helsinki.
Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka & Murtola, Kaarina 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita, Helsinki.
Juholin, Elisa 2013. Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi.
Management Institute of Finland MIF, Helsinki.
Oppimistehtävän kirjoittaminen. 2017. Ohje. Suihko, Kristiina (toim.). Liiketalouden koulutusohjelma ja tutkinto-ohjelma, Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tuition in Finnish
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 100 %:
1. Tuntitehtävät 20 p.
2. Liike-elämän tekstit 20 p.
3. Suulliset puhe-esitykset 20 p.
4. Raportti 20 p.
5. Ryhmäviestinnän harjoitukset 20 p.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa
asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.