Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi (15 op)

Toteutuksen tunnus: KD00DM98-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

27.01.2020 - 27.04.2020

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Viestinnän tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • kulu virtuaali::muotoilu

Vastuuopettaja

Ale Torkkel

Ryhmät

  • KXD19S1XR
    XR Design, S19
  • KXE19S1XR
    XR Design, S19

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää pelimoottorien mahdollisuudet ja niissä käytettäviin komponentteihin kohdistuvat suunnitteluvaatimukset. Opiskelija osaa toteuttaa pelimoottoria hyödyntäen itse suunnittelemaansa reaaliaikaista interaktiivista sisältöä erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi. Opiskelija osaa valita kulloiseenkin käyttötarpeeseen soveltuvan lähestymistavan ja työkalut. Opiskelija tuntee pelimoottorien ja reaaliaikaisen renderoinnin mahdollisuudet ja hyödyt sisällöntuotannossa ja tuotekehityksessä.

Sisältö

Opintojaksolla opiskellaan pelimoottorien käyttöä ja reaaliaikaiseen renderoinnin mahdollisuuksia erilaisissa käyttötarkoituksissa. Opintojaksolla toteutetaan suunnittelutyö, joka mallinnetaan sopivilla 3D-ohjelmistoilla siirrettäväksi pelimoottoriin, jossa 3D-mallista muokataan interaktiivinen ja manipuloitavissa oleva kokonaisuus erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi.

- suunnitteluprosessi, ideointi, luonnostelu, aikataulutus ja projektinhallinta
- 3D-mallinnus ja visualisointi
- 3D-geometrian ja sisällön muokkaus pelimoottorikäyttöön.
- pelimoottorit, toimintaperiaatteet, käyttö, elementit, tekstuurit, valaistus, renderöinti
- interaktiivisuus, skripti- ja noodipohjaisen ohjelmoinnin perusteet
- julkaisualustat

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, CAD ja polygonimallinnus” (15 op).