Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN74-3096
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2018 - 15.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.08.2018 - 25.09.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sirpa Ahokas
- Päivi Leskinen
- Jukka Kesänen
- Liisa Montin
- Opintojakso
- SX00BN74
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- tuntee kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- ymmärtää kehittämistyössä käytettävien menetelmien ja työtapojen perustelut
- osaa kriittisesti arvioida eri menetelmillä tehtyjä suomen- ja englanninkielisiä tutkimuksia
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaa toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa viestiä englanniksi oman alansa työtehtävissä eri toiminta- ja kehittämisympäristöissä.
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Keskeinen oman alan englanninkielinen käsitteistö ja terminologia
Työmuodot
Opetusmenetelmät T&K:
Lähiopetus, tehtäväohjattu opetus ja työpajaopetus
Englanti:
opetus ja työpajat lähiopetuksena.
Määrälliset menetelmät (tilastotyöpajat):
kaksi työpajaa, joista toinen verkossa ja toinen lähiopetuksena
Aika ja paikka
Kevät 2017, 1-periodi 9.1.-17.2.2017
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vehviläinen-Julkunen, K. – Kankkunen, P. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.
Ojasalo, K. – Moilanen, T. – Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Helsinki: WSOYpro.
(Luvut 2 ja 3.)
Ajankohtaiset artikkelit
Kirjallisuutta työpajoihin:
Heikkilä, T. 2001(tai uudempi). Tilastollinen tutkimus. Edita. Sivut 13–89, 149–196.
Tuomi, J. – Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (Sisällönanalyysin osuus)
Paunonen, M. – Vehviläinen-Julkunen, K. 2006. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka. WSOY, Juva. (Soveltuvin osin.)
May, E. 2007. Tiedettä englanniksi. Akateemisen kirjoittamisen käsikirja. Jyväskylän yliopisto.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti (aika varmistuu opintojakson orientaatiotunnilla)
Uusintamahdollisuus 1: marraskuun 2018 yleinen uusinta
Uusintamahdollisuus 2: tammikuun 2019 yleinen uusinta
Kansainväliset yhteydet
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia / opintopiste
Sisällön jaksotus
N/A
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimisen ja opiskelun valmiudet 5 op sekä Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla 5 op tulee olla suoritettu hyväksytysti ennen opintojakson alkua.
T & K -menetelmien orientaatiotunnille = ensimmäiselle oppitunnille osallistuminen on pakollista, koska ohjattu työskentely pienryhmissä alkaa jo orientaatiotunnilla
Opintojakson osat:
Tutkimus -ja kehitystyön menetelmät: lähiopetus ja tentti
Englanti: tehtävät ja tentti
Tilastopajat: oppimistehtävä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson jokaisen osan (ks. opintojakson osat Lisätiedot -kohdasta) hyväksytty suoritus on osa kokonaisarvosanaa.
- 2 tenttiä, joista toinen on tutkimus- ja kehitystyön menetelmät ja toinen englanti; arviointi 1 - 5
Kokonaisarvosana muodostuu 2 tentin painotetusta keskiarvosta
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan