Yläraajan proteesit ja ortoositLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00GE06
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Yläraajan proteesit:
Opiskelija osaa yläraajan amputaatiot, niiden syyt ja niihin liittyvät proteesitekniset
ratkaisut. Hän ymmärtää käyttäjälähtöisesti asiakkaan toimintakyvyn ja aktiivisuusluokituksen ja
osaa yhdistää sen apuvälineratkaisun valmistukseen. Hän osaa perustella käyttäjälähtöisesti
apuvälineratkaisun tarpeen ja vaikutukset toimintakykyyn. Hän osaa suunnitella ja valmistaa
sovelletusti apuvälineratkaisun perinteisellä menetelmällä. Opiskelija soveltaa ja kehittää
aikaisemmin hankkimaansa osaamistaan proteesien teknisessä valmistuksessa.
Opiskelija osaa työskennellä yhteistyössä muiden kanssa. Hän osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä ja proteesin käytettävyyttä sekä ohjata asiakasta proteesin käytössä.
Apuvälineratkaisun valmistusprosessissa hän osaa huomioida ja noudattaa ympäristöä säästäviä menetelmiä ja toimintatapoja.
Yläraajan ortoosit:
Opiskelija kuvailee yleisimpiä yläraajan ortoosien tarpeita aiheuttavia sairauksia ja
ongelmia sekä niiden ratkaisuja. Opiskelija tuntee erilaisia yläraajan ortooseja ja niiden
käyttötarkoitukset. Opiskelija arvioi rakenteellisten ja toiminnallisten vaurioiden vaikutuksia ihmisen
toimintakykyyn ja kykenee tietoperustaansa nojautuen tekemään päätöksiä apuvälineestä. Hän
hallitsee yleisimpien yläraajan ortoosien mitanoton ja sovituksen periaatteet perustasolla.
Opiskelija syventää apuvälinearviossa tarvittavaa tietoaan. Ortoositarpeen selvittämiseksi opiskelija
haastattelee, arvioi ja analysoi asiakasta. Opiskelija tuntee alan merkittävimmät toimijat ja heidän
tuotevalikoimaansa. Opiskelija harjaantuu tuotteen sovituksessa sekä antaa ohjausta ja ortoosin
käytönopetusta asiakkaalle. Opiskelija vertaa toiminnallisen lähtökohdan suhdetta lopputuotokseen
ammatillisista näkökulmista.
Sisältö
Yläraajan ortoosit
• Ortoositarvetta aiheuttavat yleisimmät sairaudet ja toiminnanvajavuudet
• Yläraajan ortoosimallit, rakenne ja yleisimmät komponentit ja niiden valintaan vaikuttavat tekijät
• Tutkimus ja mitanotto
• Valmistusprosessi ja -tekniikat
• Ortoosien sovitus, arviointi ja käytönohjaus
Yläraajaproteesit
• Yläraaja-amputaatiot
• Proteesin suunnittelu yläraajan eri amputaatiotasoissa
• Tutkimus ja mitanotto
• Sovitinosan mallintaminen ja valmistus
• Sovitinosan modifiointi
• Yläraajaproteesin ohjauksen ja hallinnan toimintaperiaatteet
• Valmistusprosessi, komponentit ja materiaalit
• Proteesin sovitus
• Käytön arviointi, ohjaus ja opetus
Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan materiaalien
valinnassa, kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä, eettisessä tuotannossa sekä innovaatioissa ja
teknologian hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.
Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan materiaalien valinnassa, kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä, eettisessä tuotannossa sekä innovaatioissa ja teknologian hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.
Esitietovaatimukset
Suoritusmerkinnät opintojaksoilta:
- Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet
- Anatomia ja fysiologia 1
- Anatomia ja fysiologia 2
- Sääriproteesit TT
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
·Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
· Opiskelija käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen