Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön suomi 1 (A2) 5 opLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: TE00FT97

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa viestiä keskeisissä perushoitotilanteissa ja rutiininomaisissa toimenpiteissä suullisesti
- osaa antaa tietoa, pyytää, ohjata ja selostaa toimintaansa perushoitotilanteissa
- osaa ilmaista kohteliaasti, kun ei ymmärrä eli pyytää toistoa tai selvennystä
- osaa kommunikoida perustilanteissa potilaan, omaisen, ammattihenkilöstön ja työyhteisön kanssa
- ymmärtää jonkin verran puhekieltä
- ymmärtää pääkohdat terveydenhuollon asiakirjojen teksteistä kuten potilastiedoista ja selkokielisistä hoito-ohjeista
- osaa kirjata joitakin potilastietoja ja hoitotapahtumia
- rohkaistuu viestimään suomen kielellä hoitotyön rutiininomaisissa tilanteissa ja välittämään niistä tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti

Sisältö

Kielen vahvistaminen terveysalan ja sairaanhoitajan näkökulmasta
- Hoitotyön jokapäiväisiä suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi
- potilaan voinnin kysyminen, potilaan ohjaaminen rutiininomaisissa hoitotilanteissa,
oman toiminnan kuvailu
- Hoitoalan rutiininomaisissa tilanteissa tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet,
esimerkiksi
- pyytämisen, ohjaamisen ja selostamisen rakenteet, peruslausetyypit
- Omaan ammattialaan liittyvän sanaston laajentaminen, esimerkiksi
- jokapäiväiset ajan- ja määrän ilmaukset, kehon osat, kivun kuvailu, perussairaudet,
lääkitys, hoito-ohjeet
- Ammattialan tekstien pääkohtien ymmärtäminen ja osittainen tuottaminen, esimerkiksi
- esitietolomakkeet, lääkelistat, laboratoriokokeet, potilasohjeet ja kirjatut
hoitotapahtumat
- Kielen opiskelustrategioiden vahvistaminen
- Ääntämisen selkeys
Opetusmenetelmät
- Kontaktiopetus / verkko-opetus
- Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisalustalla
- Testit verkko-oppimisalustalla

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/ Hylätty

Lähiopetuksessa aktiivinen osallistuminen oppitunneille, oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ajoissa ja opintojakson loppuarviointiin osallistuminen.
Lähiopetuksen opintojaksolla on jatkuva arviointi, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden osallistuminen ja aktiivisuus on tärkeää. Oppimistilanteissa arvioidaan oppijoiden suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Opintojakson lopussa on opintojakson koe.

Siirry alkuun