Taide perheen ja yhteisön tukenaLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: KX00DM11
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti. Opiskelija kykenee havainnoimaan erilaisia pedagogisia lähestymistapoja sekä niiden vaikutuksia ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden sekä kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Hän ymmärtää pedagogisen kasvunsa elementtejä sekä osaa hyödyntää saamaansa palautetta sen tukena. Opiskelija laajentaa aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta ja reflektoi hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa.
Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa
Opiskelija ymmärtää musiikkipedagogin ammattitaidon haasteita erilaisissa opetuskonteksteissa ja kykenee reflektoimaan omia oppimiskokemuksiaan suhteessa niihin. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.
Sisältö
Oppimista tuetaan opintojaksolla luovan ryhmätoiminnan, luentojen, opetuskeskustelujen, ryhmätehtävien, kirjallisuusteen perustuvien tehtävien, oppimispäiväkirjan sekä työelämäprojektien muodossa. Tärkeänä oppimista mahdollistavana tekijänä toimii reflektio ja oppimisprosessin eri vaiheiden jakaminen ryhmässä.
Esitietovaatimukset
Ks. Lapsi ja musiikki -opintojakson osaamistavoitteet. Aiemmin hankittu osaaminen huomioidaan yksilöllisesti suunnattuina pedagogisina sovelluksina.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojaksolla käytettään arvioinnin (hyväksytty-hylätty) perusteena jatkuvaa arviointia, joka perustuu ryhmätyöskentelyyn, tehtäviin ja projekteihin osallistumiseen ja niissä esitettyyn osaamistavoitteiden mukaiseen osaamiseen.