Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet yhteiskunnassaLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: S000DK27

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- toimii terveyden edistämistä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuntee erilaisia terveyskäsityksiä ja tunnistaa laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin taustatekijöitä
- sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset kansalliset ja kansainväliset ohjelmat, toiminnan rakenteet, kontekstit ja tasot

Sisältö

Terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet ja niiden kehitys.
Terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
Salutogeeninen terveyden edistäminen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
Terveyden edistämisen toimijat ja organisaatiot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun