Liima-aineet ja muut materiaalitLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM48
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee metallilankojen erilaisia valmistusprosesseja ja osaa tunnistaa eri aikakausina valmistettuja metallilankoja pääpiirteittäin.
- Opiskelija tuntee paperin perusominaisuudet ja sen käyttömahdollisuudet tekstiilikonservoinnissa.
- Opiskelija tuntee eri liima-aineiden ominaisuudet ja käyttökohteet.
- Opiskelija osaa valita konservoinnin kannalta parhaan mahdollisen liima-aineen hauraan tekstiilin tukemiseen.
- Opiskelija osaa valmistaa tarkoituksen mukaisen tukikankaan/materiaalin tuettavaan kohteeseen.
- Opiskelija osaa kiinnittää liimatukikankaita eri menetelmillä.
Sisältö
- Metallilankojen tunnistus, valmistustekniikat ja käyttö tekstiileissä
- Paperin käyttö tekstiileissä
- Paperikonservoinnin perusteet
- Paperikonservoinnin menetelmien käyttö tekstiilikonservoinnissa
- Em. materiaalien haurastumisprosessit ja konservoinnin perusteet apuna tekstiilikonservoinnissa
- Liima-aineiden käytön historia tekstiilikonservoinnissa
- Termoplastiset liimat ja niiden käyttökohteet
- Selluloosajohdannaiset ja niiden käyttökohteet
- Tärkkelysliimat ja niiden käyttökohteet
- Liima-aineiden ominaisuuksien vertailu
- Konservointiin soveltuvien tukikankaiden valmistaminen liima-aineiden avulla
- Liimatukikankaiden kiinnitysmenetelmät
Esitietovaatimukset
Tekstiilimateriaalit ja kuiduntunnistus, Tekstiilitekniikat ja -rakenteet, Tukikankaiden värjäys ja ommeltekniikat, Kemia 1, Kemia 2, Tekstiilien puhdistus 1, Tekstiilien puhdistus 2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja hänellä on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat hyvät kädentaidot.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelijalla on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat erinomaiset kädentaidot.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
(Projektioppinen) Tämä opintojakso voi olla kirkkotekstiilisisältöinen tai jokin muu useampaa materiaalia oleva tekstiili, riippuen vallitsevasta tilanteesta.