Tekstiilikonservoinnin perusteetLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM40
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee konservoinnissa yleisesti käytettäviä perusmateriaaleja ja tekniikoita, jotka ovat yhteisiä kaikille konservoinnin suuntautumisaloille.
- Opiskelija tuntee konservoinnissa yleisesti käytettävien materiaalien ominaisuuksia sekä tuntee niiden käyttöön liittyviä perusperiaatteita ja –tekniikoita.
- Opiskelija tietää mistä erilaisia konservointimateriaaleja voi hankkia.
- Opiskelija tuntee tekstiilikonservoinnissa käytettäviä työvälineitä ja osaa käyttää niitä asianmukaisesti.
- Opiskelija tuntee konservointidokumentoinnin perusteet ja metodologian sekä terminologiaa ja mieltää sen osaksi konservointiprosessia.
- Opiskelija ymmärtää ja omaksuu konservointiin liittyvät filosofiset ja eettiset perusteet.
- Opiskelija ymmärtää museoesineistön inventoinnin merkityksen.
- Opiskelija tunnistaa aineettoman ja aineellisen kulttuuriperinnön.
Sisältö
- Konservoinnissa yleisesti käytettävät materiaalit ja niiden ominaisuudet sekä käyttö ja hankinta
- Tekstiilikonservoinnin työvälineet ja niiden käyttö
- Konservointidokumentoinnin perusteet, metodologia ja terminologia
- Museoesineiden inventointi ja sen merkitys
- Konservoinnin filosofiset ja eettiset perusteet
- Aineeton ja aineellinen kulttuuriperintö
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja opiskelija on saavuttanut hyvän kädentaidon tason tekstiilikonservoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut on erinomaisen kädentaidon tason tekstiilikonservoinnissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.