Siirry suoraan sisältöön

ReaktiotekniikkaLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: TX00BP93

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii opintojaksolla käsiteltävät reaktiotekniikan käsitteet siten, että pystyy niiden avulla ratkaisemaan oman koulutusalansa kannalta keskeisiä ongelmia, soveltamaan tietojaan välttämättöminä pohjatietoina myöhemmissä aineopinnoissa ja hyödyntämään osaamistaan tulevissa työtehtävissä. Keskeisenä tavoitteena on mm. oppia, miten reaktion saantoon ja reaktionopeuteen voidaan vaikuttaa.

Sisältö

1. Termodynamiikka ja reaktiokinetiikka käsitteinä; reaktionopeuden ja aineensiirtonopeuden tunnistaminen ja erottaminen toisistaan
2. Lämpötilan vaikutus lämpökemiaan ja reaktion spontaaniuteen
3. Saanto ja konversio sekä niihin vaikuttaminen
4. Reaktiotasapainon laskeminen konsentraatio- ja osapaineskaalalla; reaktion tasapainovakion määrittäminen termodynaamisista lähtötiedoista
5. Reaktiokinetiikan syventäminen: reaktionopeuslain määritys, reaktiomekanismit, aktivoitumisenergia, katalyysi, reaktion selektiivisyys
6. Differentiaali- ja integraalilaskentaa sekä tilastollisten menetelmien perusteita

Esitietovaatimukset

Kemian perusteet ja viestintä
Insinöörikemia ja englanti
Matemaattis-luonnontieteelliset perusopinnot 1
Matemaattis-luonnontieteelliset perusopinnot 2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä tai kuvata aihepiiriin liittyvät käsitteet ja ilmiöt kvalitatiivisesti ja laskea niihin liittyviä suoraviivaisia, lähinnä kaavaan sijoittamiseen perustuvia laskuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä tai kuvata käsitteet ja ilmiöt omin sanoin; hän osaa selittää, mihin ilmiöön liittyvät kaavat perustuvat tai mitä ne tarkoittavat ilmiön kannalta; hän osaa ottaa kantaa saamiensa tulosten mielekkyyteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa mallintaa ilmiötä, tapahtumia tms. mielekkäiden oletusten pohjalta sekä analysoida, arvioida ja muokata ratkaisuja ja mallia tarvittaessa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa määritellä tai kuvata aihepiiriin liittyvät käsitteet ja ilmiöt kvalitatiivisesti ja laskea niihin liittyviä suoraviivaisia, lähinnä kaavaan sijoittamiseen perustuvia laskuja.

Siirry alkuun