Puheviestintä ja ammatillinen ruotsiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00BH86
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee keskeiset asiantuntijatyössä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Hän ymmärtää taitojen merkityksen tuottajan työssä. Opiskelija osaa arvioida realistisesti omia puheviestintätaitojaan ja motivoituu niiden kehittämiseen. Hän osaa hyödyntää saamaansa tietoa käytännön ammatillisissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa asi-antuntijaesityksen ja suunnitella erilaisia puheviestintätilanteita sekä suomeksi että ruotsiksi.
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.
Sisältö
- Esiintyminen ja ryhmäviestinnän keskeiset periaatteet
- Erilaisten puheviestintätilanteiden suunnittelu
- Havainnollistaminen ja argumentointi osana puheviestintää
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen ja esiintymistaito
- Ruotsin kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Ammattialan tekstejä ruotsiksi ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- Ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita ruotsiksi: yksilö- ja ryhmäviestintää
Esitietovaatimukset
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää, mitkä ovat keskeiset tuottajan työssä tarvittavat puheviestintätaidot ja pyrkii käyttämään niitä tarkoituksenmukaisesti viestintätilanteissa. Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että kykenee suunnittelemaan erilaisia puheviestintätilanteita.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää puheviestintätaitojen merkityksen asiantuntijatyössä. Opiskelija osaa suunnitella erilaisia puheviestintätilanteita hyvin.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
- Osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
- Osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
- Ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee tuottajan työssä tarvittavat keskeiset puheviestintätaidot ja osaa tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti soveltaa niitä asiantuntijatyön viestintätilanteissa. Opiskelija osaa rakentavasti, realistisesti ja perustellen arvioida sekä omaa että viestintäkumppaneidensa puheviestintäosaamista. Opiskelija kehittää aktiivisesti puheviestintätaitojaan saamansa palautteen pohjalta.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
- Osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
- Käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi.
- Ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää, mitkä ovat keskeiset tuottajan työssä tarvittavat puheviestintätaidot ja pyrkii käyttämään niitä tarkoituksenmukaisesti viestintätilanteissa. Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että kykenee suunnittelemaan erilaisia puheviestintätilanteita.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.