Fysioterapeuttisen arvioinnin perusteetLaajuus (4 op)
Opintojakson tunnus: SF00AA10
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa yhdistää eri tieteen alojen näkökulmia arvioinnin lähtökohtana ja tietää, että kokonaisvaltaiseen toimintakyvyn viitekehykseen kuuluu mm. ihmisen yksilöllisen tilanteen, voimavarojen ja ympäristön arviointi. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia asiakaslähtöisiä lähestymistapoja arvioidessaan ihmisen toimintakykyä. Opiskelija tunnistaa yhdessä asiakkaan kanssa hänelle merkityksellisiä toimintakyvyn mahdollisuuksia ja haasteita.
Opiskelijaa tietää yleisimmät toimintakyvyn eri osa-alueiden arvioinnin menetelmät.
Sisältö
Toimintakyvyn arvioinnin viitekehykset mm. ICF, teoriat ja niiden soveltaminen fysioterapiaan
Toimintakyvyn eri osa-alueiden yleisimmin käytetyt arvioinnin menetelmät
Toimintakyvyn arviointi ja tavoitteiden asettaminen yhdessä asiakkaan kanssa Goal Attainment Scale (GAS) –menetelmän avulla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.