Siirry suoraan sisältöön

Lastenvaatteiden mallistosuunnitteluLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: KX00GJ79

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa huomioida ympäristön, eri käyttötilanteiden, turvallisuuden, pukemisen ja pukeutumisen asettamat vaatimukset eri-ikäisten lasten vaatteiden suunnittelussa.
• osaa huomioida käyttäjien fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tarpeet.
• osaa soveltaa lastenvaatetusta koskevia standardeja käytännössä.
• osaa valita suunnittelemalleen kuosille sopivan painovärin ja -menetelmän halutun visuaalisen ilmeen, tunnun ja värinkeston huomioiden.
• osaa ohjeistaa jatkuvana pintana painettavan ja yksittäisenä kuviona tuotteeseen sijoiteltavan painokuvion tuotantoon.

Sisältö

• Eri ikäryhmille suunnittelu
• Lastenvaatteiden suunnittelu ergonomisiin, turvallisuuteen liittyviin ja käytännöllisiin vaatimuksiin
• Kerrospukeutuminen ja lämpötasapaino
• Lastenvaatteiden rakenteet, muokattavuus, kestävyys
• Turvallisuusstandardit (rakenteellisesti)
• Kuosien suunnittelu ja ohjeistaminen

Esitietovaatimukset

Seuraavia opintojaksoja vastaava osaaminen:
Vaatetusalan suunnitteluohjelmistot; Johdatus vaatetussuunnitteluun ja tuotteistamiseen; Vastuullinen mallistosuunnittelu; Vaatetusteknologia 1; Vartalot ja vaatteet: naisten vaatteiden kaavoitus 1 ja 2; Vartalot ja vaatteet: miesten vaatteiden kaavoitus; Digitaalisen kaavoituksen ja sarjonnan perusteet; Muotoilutekniikat; Vaatteiden sarjonta, mitoitus ja ohjeistus; Neulosvaatteiden teknologia; Neulosvaatteiden sarjonta ja sovellettu mitoitus; Digitaalinen kaava- ja 3D-suunnittelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa lastenvaatteiden suunnitteluun vaikuttavat ympäristö-, turvallisuus- ja käyttötarpeet, mutta ei vielä osaa soveltaa niitä johdonmukaisesti. Hän ymmärtää lasten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tarpeet, mutta soveltaminen suunnittelussa on vielä osittaista. Opiskelija tunnistaa lastenvaatetukseen liittyvät standardit ja osaa hyödyntää niitä perusratkaisuissa. Hän osaa valita suunnittelemalleen kuosille painovärin ja -menetelmän, mutta valinnat saattavat olla osittain epäjohdonmukaisia. Opiskelija osaa laatia ohjeistuksen painokuvion tuotantoon, mutta se on puutteellinen tai epäselvä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa lastenvaatteiden suunnittelussa ympäristö-, turvallisuus- ja käyttötarpeita sekä eri-ikäisten lasten pukeutumisen erityisvaatimuksia. Hän osaa analysoida lasten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaikutuksia vaatetukseen. Opiskelija osaa käyttää lastenvaatetukseen liittyviä standardeja johdonmukaisesti. Hän osaa valita painokuosille sopivan painovärin ja -menetelmän visuaalisen ilmeen, tunnun ja värinkeston huomioiden. Opiskelija osaa laatia selkeän ja toteutuskelpoisen ohjeistuksen painokuvion valmistukseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää lastenvaatteiden suunnitteluratkaisuja ottaen huomioon ympäristö-, turvallisuus- ja käyttötarpeet sekä eri-ikäisten lasten pukeutumisen vaatimukset. Hän osaa huomioida ja ennakoida lasten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaikutuksia vaatetukseen ja hyödyntää tätä suunnittelussaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida lastenvaatetukseen liittyviä standardeja kriittisesti ja soveltaa niitä suunnitteluratkaisuissaan. Hän osaa valita ja perustella painokuosin tuotantoon sopivimman painovärin ja -menetelmän ottaen huomioon visuaaliset ja toiminnalliset ominaisuudet. Opiskelija osaa laatia kattavan, täsmällisen ja tuotantoon soveltuvan ohjeistuksen painokuvion valmistukseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa lastenvaatteiden suunnitteluun vaikuttavat ympäristö-, turvallisuus- ja käyttötarpeet, mutta ei vielä osaa soveltaa niitä johdonmukaisesti. Hän ymmärtää lasten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tarpeet, mutta soveltaminen suunnittelussa on vielä osittaista. Opiskelija tunnistaa lastenvaatetukseen liittyvät standardit ja osaa hyödyntää niitä perusratkaisuissa. Hän osaa valita suunnittelemalleen kuosille painovärin ja -menetelmän, mutta valinnat saattavat olla osittain epäjohdonmukaisia. Opiskelija osaa laatia ohjeistuksen painokuvion tuotantoon, mutta se on puutteellinen tai epäselvä.

Siirry alkuun