Taide yhteisön tukenaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00GC14
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa eri taiteen lajeja integroivaa luovaa toimintaa oppija / osallistujalähtöisesti ja erilaisten ryhmien tarpeita huomioiden. Opiskelija kykenee erottelemaan pedagogisia lähestymistapoja sekä näiden vaikutuksia oppimiseen ja ryhmätoimintaan. Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa.
Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan eri taiteita integroivassa tilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden / osallistujien tarpeita sekä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia huomioiden. Hän osaa kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja myös projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, oppija- ja osallistujalähtöinen musiikki- ja taidetoiminta toimijuuden vahvistajana, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, sosiaalisen kestävyyden lähtökohdat, opetus- ja ohjaustilanteiden harjoitteleminen, työelämäyhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa erotella ja selittää ryhmässä tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä oppimisen kytkeytymistä osaksi elämänkulkua. Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon osallistujien elämäntilanteen ja erilaisia oppimiseen ja osallistumiseen vaikuttavia asioita. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista myös työelämäkonteksteissa tapahtuvissa projekteissa ja itselleen uusissa ympäristöissä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa musiikkitoimintaa erilaisissa työryhmissä. Opiskelija osaa ottaa toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia.