Kätilötyö: SXL21S1
Opetussuunitelman tunnus: SXL21S1
- Tutkintonimike
- Kätilö (AMK)
- Laajuus
- 270 op
- Kesto
- 4.5 vuotta (270 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2021
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista, paitsi harjoittelujen osalta opintojaksojen laajuus voi vaihdella. Opinnoista 40 op on kaikille sosiaali- ja terveysalan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille yhteisiä ja loput tutkinnon omia opintoja. Monialaisuus oppimisessa toteutuu myös siten, että opiskelija voi valita 15 op vapaasti valittavia opintoja esim. Metropolian tarjoamista yhteisistä valinnaisista opinnoista tai CampusOnlinen opinnoista. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella keskimäärin 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. simulaatio-oppimisympäristöissä sekä innovaatiokeskittymämme kautta asiakkaille tarjottavissa hyvinvointi- ja terveyspalveluissa. Palvelut tuotetaan monialaisissa oppimisympäristöissä, joissa toimivat opettajien ohjauksessa eri alojen ja tutkintojen opiskelijat. Käytössä on myös itsenäisen opiskelun oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat opiskelijalle erinomaisen mahdollisuuden harjaantua erilaisissa kliinisissä taidoissa.
Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja. Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: ammatillinen tietoperusta, ammatillinen taito ja toiminta, eettisyys, yhteistyö ja kehittäminen. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Metropolian kätilötutkinnon profiili on seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntija. Metropolia valmistaa kätilöitä, joilla on vahva seksuaali- ja lisääntymisterveyden osaaminen.
Tutkinto antaa valmiudet toimia seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen sekä naistentautien hoitotyön asiantuntijana naisen ja perheen elämänkulun eri vaiheissa.
Kätilö toimii asiantuntijana perhesuunnittelussa, raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen naisen, terveen vastasyntyneen ja perheen kätilötyössä sekä naistentautien hoitotyössä.
Tämän lisäksi valmistuvalla kätilöllä on vahva sairaanhoidollinen osaaminen.
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Kätilön tutkinto on kaksoistutkinto, jossa opiskelija suorittaa sekä sairaanhoitajan että kätilön ammattikorkeakoulututkinnon.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset kätilön ja sairaanhoitajan ammattipätevyyden tunnustamisesta.
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Kätilötyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehittämistyötä tehdään sekä alueellisesti että valtakunnallisesti.
Valmistuvan kätilön osaamiskuvaus (keskeiset osaamisalueet, tavoitteet ja sisällöt) on tuotettu valtakunnallisena yhteistyönä kaikkien kätilöitä kouluttavien ammattikorkeakoulujen kesken. Osaamiskuvausten kehittämistyössä ovat kätilöopettajien lisäksi olleet mukana kätilöopiskelijat, kätilöt ja heidän esimiehensä, Kätilöliitto sekä kätilötyön eri asiantuntijat. Kehittämistyössä tuotettua osaamiskuvausta on käytetty opetussuunnitelman laatimisessa.
Alueellisesti yhteistyötä opetussuunnitelman kehittämiseksi on tehty HUS, Hyksin naisten- ja lastentautien tulosyksikön ja kätilöopiskelijoiden kanssa.
Kehittämistyöhön on osallistunut myös Metropolia Ammattikorkeakoulun Kätilökoulutuksen neuvottelukunta. Neuvottelukunnan jäseninä ovat seuraavat henkilöt vuoden 2020 alusta:
Sevin Baski, opiskelijajäsen, METKA
Katriina Bildjucshkin, puheenjohtaja, Kätilöliitto
Päivi Haarala, osaamisaluepäällikkö, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Marjaana Hanhirova, ylihoitaja, HUS, Hyks
Reija Klemetti, tutkimuspäällikkö, THL
Heli Kondelin, tutkintovastaava, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Aino Lindström, opiskelijajäsen, METKA
Veli-Matti Ulander, hallinnollinen ylilääkäri, HUS, Naistensairaala
Marjukka Vallimies-Patomäki, Neuvotteleva virkamies, STM
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta SXL21K1. Ei muutoksia.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö tutkintovastaava Heli Kondelin
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Outi Sorri
- Lataa liite AMK-opinnäytetyön arviointikehikko (pdf, 128.62 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 173.70 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation Final project (Bachelor's) (pdf, 132.78 kt)
- Lataa liite Kätilötyö-osaamismatriisi_fin_eng (pdf, 79.53 kt)
- Lataa liite Metropolia's generic competences-Bachelor (pdf, 16.42 kt)
- Lataa liite Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset (pdf, 16.07 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 169.09 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXL21S1-1001 |
Kliininen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ87 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ81 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ82 | Lääkehoito 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ83 | Lääkehoito 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ84 | Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ85 | Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SXL21S1-1002 |
Päätöksenteko-osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ86 | Sisätautipotilaan hoitotyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ88 | Kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ89 | Päivystys- ja valvontapotilaan hoitotyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SXL21S1-1003 |
Ohjausosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ91 | Terveyden edistäminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ90 | Lasten ja nuorten hoitotyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ92 | Seksuaali- ja lisääntymisterveys ja englanti | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SXL21S1-1004 |
Vuorovaikutusosaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ93 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ94 | Gerontologinen hoitotyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ95 | Erityistukea tarvitsevan hoitotyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ96 | Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ97 | Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja suomi toisena kielenä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SXL21S1-1005 |
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EF11 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EF14 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EF15 | Opinnäytetyön raportointi, hyödyntäminen ja kypsyysnäyte | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SXL21S1-1006 |
Kliinisen hoitotyön harjoittelut
(Valitaan kaikki ) |
50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA08 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 1 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA09 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 2 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA10 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 3 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA11 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 4 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA79 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 5 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EG09 | Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen -harjoittelu | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SXL21S1-1007 |
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SXL21S1-1008 |
Kätilötyön asiantuntijuusosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA89 | Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB20 | Raskauden aikainen kätilötyö 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB21 | Syntymän aikainen kätilötyö 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA90 | Synnytyksen jälkeinen kätilötyö | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB22 | Raskauden ja syntymän aikainen kätilötyö 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA91 | Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen kehittämistyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SXL21S1-1009 |
Kätilötyön kliinisen osaamisen harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
55 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA82 | Kliininen kätilötyö -harjoittelu 1 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA83 | Kliininen kätilötyö -harjoittelu 2 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA84 | Kliininen kätilötyö -harjoittelu 3 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA85 | Kliininen kätilötyö -harjoittelu 4 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA86 | Kliininen kätilötyö -harjoittelu 5 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA87 | Kliininen kätilötyö -harjoittelu 6 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA88 | Kätilötyön syventävä harjoittelu | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 270 | 61 | 69 | 45 | 57 | 28 | 30 | 31 | 36 | 33 | 25 | 20 | 28 | 29 | 28 | 15 | 15 | 15.5 | 15.5 | 18 | 18 | 16.5 | 16.5 | 12.5 | 12.5 | 10 | 10 | 14 | 14 | 14.5 | 14.5 | 14 | 14 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.