Apuvälinetekniikka: Apuvälinetekniikka
Opetussuunitelman tunnus: SXA21S1
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2021
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Tutkintojen taso:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Tutkinnon profiili:
Katso tutkinnon yleinen kuvaus internet-sivuilta: www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/apuvalinetekniikka/
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit:
Apuvälineteknikko työllistyy sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään pääasiallisesti apuvälineitä valmistavien yritysten palvelukseen sekä sairaaloiden tai eri laitosten apuvälineyksiköihin. Hänellä on valmiudet toimia itsenäisenä ammatin harjoittajana. Apuvälineteknikko toimii asiakaspalvelutehtävissä, työjohtotasoisena tai vastaavana suunnittelu- ja valmistustehtävissä sekä oman erityisalansa asiantuntijana kuntoutusryhmissä. Hän voi toimia myös myynti- ja markkinointitehtävissä apuvälineitä ja kuntoutuslaitteita toimittavissa yrityksissä. Tulevaisuudessa myös ympäristön hallinnan ja kommunikaation apuvälineet kuuluvat apuvälineteknikon toimenkuvaan.
Apuvälineteknikkokoulutuksen keskeisiä ydinosaamisalueita ovat seuraavat:
1.Asiakaslähtöinen, moniammatillinen osaaminen
2.Apuvälinetarpeen ja toimintakyvyn arviointi
3.Apuvälinepalveluosaaminen
4.Työmenetelmät ja materiaaliosaaminen
5.Yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen
6.Tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Opiskelussa korostuvat työelämälähtöisyys, kansainvälisyys ja tulevaisuuden haasteet sekä reflektiivinen, kriittinen ja tutkimuksellinen työn ote. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua omaa ammatillista kehittymistään tukeviin moniammatillisiin projekteihin sekä ammattikorkeakoulun sisällä että yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijalla on myös mahdollisuus kansainväliseen opiskelijavaihtoon.
Erityispääsyvaatimukset:
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset.
Osaamisperusteinen opetussuunnitelma ja sen osaamistavoitteet kertovat, minkälaista osaamista opiskelijan edellytetään saavuttavan, sekä auttavat opiskelijaa arvioimaan omaa olemassa olevaa osaamistaan ja tulevaa oppimistaan. Opiskelijan omat valinnat, aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT) sekä joustavat toteutusmallit mahdollistavat yksilöllisen opintopolun rakentamisen. Opintopolku kuvataan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS).
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt:
Opintosuoritusten ja arvioinnin kriteerit löytyvät kurssisuunnitelmien kohdalta. Kurssin opettaja on vastuussa arvioinnista. Arviointikriteerit ja suoritustavat kerrotaan jokaisen kurssin alussa. Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään kaksiportaista arviointikehikkoa, jollei opintojaksolle ole erikseen opintojaksokohtaisia arviointikriteerejä.
Valmistumisen vaatimukset:
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on kehitetty yhteistyössä opiskelijoiden, alumnien, työelämän eri toimijoiden ja koulutusohjelman neuvottelukunnan kanssa. Kokouksessaan 12.1.2021 apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman neuvottelukunta totesi tehdyn kehitystyön hyväksi sekä hyväksyi tehdyt muutosehdotukset. Eri yhteistyömuotojen kautta, kuten työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ja työelämäharjoitteluun liittyvissä ohjaus- ja arviointikäytänteissä, saadaan työelämätietoa, jota käytetään hyväksi opetussuunnitelman jatkokehittämisessä. Lukukausittain järjestettävissä opiskelijaryhmäkohtaisissa kehittämiskeskusteluissa saadaan ehdotuksia ja tietoa liittyen opetussuunnitelman kehittämiseen sekä opintojen toteutukseen.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on uusi.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö on Toni Nisula ja ylläpitäjä Auli Räsänen.
- Lataa liite AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (1) (pdf, 131.01 kt)
- Lataa liite AMK-ont kuvaus 2014 hyväksytty 191212 (pdf, 339.46 kt)
- Lataa liite FINAL en AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (pdf, 134.66 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 173.70 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 en-GB 191125 (pdf, 538.22 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 päivitys 191125 (pdf, 453.60 kt)
- Lataa liite Metropolia's generic competences-Bachelor (pdf, 16.42 kt)
- Lataa liite Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset (pdf, 16.07 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 169.09 kt)
- Lataa liite Osaamismatriisi_apuvalinetekniikka_2021 (pdf, 40.18 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXA21S1-1001 |
Orientoituminen opintoihin ja apuvälinealaan
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ87 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP25 | Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 1 ja fysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP26 | Asiantuntijaviestintä ja jalkateräortoosien perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP27 | Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP28 | Asiakaslähtöinen teknologia apuvälinealalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA21S1-1002 |
Toimiminen kuntoutuksen alalla
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP29 | Ammatillinen englanti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP30 | Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 2, neuroanatomia ja -fysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BY31 | Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ75 | Lääketieteellisen osaamisen perusteet apuvälinealalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP31 | Kuntoutujan toiminnan tukeminen arjen eri ympäristöissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP32 | Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA21S1-1003 |
Asiakaskeskeiset ratkaisut apuvälinealalla 1
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP36 | Työelämäharjoittelu 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ76 | Lääketieteellisen osaamisen syventäminen apuvälinealalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP35 | Jalkaterän ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP37 | Erityisjalkineet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP33 | Biomekaniikka ja liikkumisen arviointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA21S1-1004 |
Asiakaskeskeiset ratkaisut apuvälinealalla 2
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP84 | Lyhyet alaraajan ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP85 | Yläraajan ja vartalon ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP34 | Jalkaterä-, lonkka-, yläraaja-amputaatiot ja protetisointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP86 | Työelämäharjoittelu 2 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP87 | Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA21S1-1005 |
Apuvälinealan kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP89 | Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP88 | Raajaproteesin suunnittelu ja valmistus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP90 | Liikkumisen apuvälineet - Toiminnallinen istuminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA21S1-1006 |
Apuvälineosaamisen syventäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP91 | Työelämäharjoittelu 3 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP38 | Pitkät alaraajan ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP92 | Asiantuntijuus ja johtaminen apuvälinealalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA21S1-1007 |
Apuvälinealan asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP93 | Työelämäharjoittelu 4 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA21S1-1008 |
Valinnainen opintokokonaisuus ja vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 60 | 15 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 2.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
VANHA; Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus
Metropolian johtoryhmä hyväksynyt 10.6.2019. Esityksen valmisteli työryhmä: Tapani Martti, Marjatta Kelo, Jenni Koponen, Taru Ruotsalainen, Elina Värtö, Tiina Kokko. Lähteinä on käytetty mm. ARENEn suositus tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa (2010), Valtioneuvoston asetus tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä 120/2017, Valtioneuvoston tulevaisuusselonteot 1 & 2 (2017-2018) sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus 2018.
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.