Siirry suoraan sisältöön

Monimateriaalitekstiilien konservointi; integroitu analyyttiset tutkimusmenetelmätLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: KI00CM52

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija osaa konservoida tekstiilin, jossa on myös muuta kuin tekstiilimateriaalia, tämä voi olla esim. kirkollinen tai esim. maalaamalla koristeltu tekstiili.
- Opiskelija ymmärtää eri materiaalien vuorovaikutuksen ja vaurioitumismekanismit sekä konservointiin liittyvät riskit ja osaa huomioida tämän käytännön konservointityössä.
- Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa käytännön konservointityössä ja pystyy hyödyntämään työssään luovaa ongelmanratkaisua.

- Opiskelija tuntee maalattujen tai metallilangoin koristeltujen tekstiilien käyttäytymisen ja vaurioitumisen.
- Opiskelija osaa arvioida eri konservointimenetelmien ja materiaalien vaikutuksia ja valita asianmukaisimman konservointimenetelmän.
- Opiskelija osaa konservoida maalatun tai metallilangoin koristellun tekstiilin ja soveltaa oppimaansa käytännön konservointityössä.

- Opiskelija osaa käyttää analyyttisiä tutkimusmenetelmiä esim. materiaalin tunnistuksessa

Sisältö

- Monimateriaalitekstiilien valmistusmateriaalit, vauriot ja konservointimenetelmien perusteet konservointikohteesta riippuen
- Monimateriaalitekstiilin konservointi käytännössä
- Tekstiilien yhteydessä esiintyvät muut materiaalit, kuten paperi, metallilanka, helmet, lasi, jne. ja näiden vaikutus konservoitavaan tekstiiliin
- Itsenäinen tiedonhaku ja tutkimus

- Maalattujen tekstiilien rakenne ja vaurioituminen
- Maalattujen tekstiilien puhdistus ja vaurioiden tukeminen
- Maalipinnan ja/tai metallilankojen puhdistuksen perusteet
- Maalipinnan konsolidointi soveltuvin osin
- Maalattuihin tekstiileihin/metallilangoin koristelluihin (kirkollisiin) tekstiileihin liittyvä eettinen pohdinta ja materiaalivalinnat

- Analyyttiset tutkimusmentelmät

Esitietovaatimukset

Tekstiilimateriaalit ja kuiduntunnistus, Tekstiilitekniikat ja -rakenteet, Tukikankaiden värjäys ja ommeltekniikat, Kemia 1, Kemia 2, Tekstiilien puhdistus 1, Tekstiilien puhdistus 2, Liima-aineet ja muut materiaalit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden ja hänellä on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat hyvät kädentaidot.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelijalla on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat erinomaiset kädentaidot.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana ja luovana ongelman ratkaisijana.

Siirry alkuun