Siirry suoraan sisältöön

Isokokoisten tekstiilien konservointi; integroitu ruotsin kieliLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: KI00CM47

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tuntee ryijyjen ja kuvakudosten historiaa.
- Opiskelija tuntee ryijyn ja kuvakudoksen valmistusmateriaaleja ja tekniikoita.
- Opiskelija tuntee ryijy- ja kuvakudoskonservoinnin tekniikoita ja konservoinnissa käytettäviä materiaaleja.
- Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti ryijyn tai muun seinävaatteen/isokokoisen tekstiilin konservointityön.
- Opiskelija pystyy osallistumaan kuvakudokseen konservointityöhön kokeneen konservaattorin valvonnassa.
- Opiskelija osaa huomioida työssään näytteilleasetuksen asettamat vaatimukset.

- Opiskelija osaa käyttää ruotsin kieltä konservoinnin opinnoissa ja konservaattorin ammatissa.
- Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
- Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
- Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
- Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan

Sisältö

Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena konservoinnin ja kieltenopetuksen yhteisopetuksena, jonka teema määritellään kurssin toteutussuunnitelmassa.

Opintojakson sisältö määräytyy koulutusohjelma- tai suuntautumisvaihto-ehtokohtaisesti.

- Ryijyn ja kuvakudoksen historia
- Ryijy- ja kuvakudoskonservoinnin tekniikat ja konservoinnissa käytettävät materiaalit
- Isokokoisten tasotekstiilien pintapuhdistus, pesu ja tukeminen
- Kuvakudoksen peruskonservointimenetelmät
- Näytteilleasetuksen asettamat vaatimukset ja niiden huomioiminen konservoinnissa

Sisältöinä on seuraaviin aihekokonaisuuksiin liittyviä, kullekin opiskelualalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Koulutus ja ura
- Alan organisaatioita, työympäristöjä, -tehtäviä, -prosesseja, -välineitä
- Ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- Ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää

Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Esitietovaatimukset

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.

Tekstiilimateriaalit ja kuiduntunnistus, Tekstiilitekniikat ja -rakenteet, Tukikankaiden värjäys ja ommeltekniikat, Kemia 1, Tekstiilien puhdistus 1, Tekstiilien puhdistus 2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit Konservointi:

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit Ruotsin kieli:

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa. Opiskelija on vaikeuksia toimia tutkivana oppijana.

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
- Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit Konservointi:

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja hänellä on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat hyvät kädentaidot.

Arviointikriteerit Ruotsin kieli:

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä. Opiskelija toimi tyydyttävästi tutkivana oppijana.

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
- Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
- Osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
- Osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
- Ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit Konservointi:

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelijalla on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat erinomaiset kädentaidot.

Arviointikriteerit Ruotsin kieli:

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana. Opiskelija toimi itsenäisesti tutkivana oppijana.

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:

- Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
- Osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
- Käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi.
- Ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit Konservointi:

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit Ruotsin kieli:

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa. Opiskelija on vaikeuksia toimia tutkivana oppijana.

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
- Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Siirry alkuun