Tekstiilikonservoinnin projekti 2Laajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM45
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa konservoida itsenäisesti puvun tai muun vaatekappaleen asianmukaisin menetelmin.
- Opiskelija tunnistaa pukukonservointiin liittyen erilaisten näkökohtien elementit.
- Opiskelija tuntee erilaisia pukujen näytteille asetus- ja tukiratkaisuja ja osaa huomioida näytteille asetuksen asettamat vaatimukset konservoinnissa.
- Opiskelija osaa suunnitella ja tietyissä tapauksissa myös valmistaa puvun tukemiseen soveltuvan näyttelytuen ja siihen liittyvät elementit.
- Opiskelija pystyy ottamaan osaan pukunäyttelyn rakentamiseen ja tietää mitä elementtejä se vaatii.
- Opiskelija tunnistaa pukujen / asujen autenttisuuden ja niiden mahdolliset muutokset.
- Opiskelija tunnistaa pukujen / asujen historiallisuuden ja niiden erityispiirteet ja huomio ne konservointityössään.
Sisältö
- Pukukonservoinnin perusteet ja pukujen konservointiin liittyvät ongelmat
- Puvuissa ja muussa vaatetuksessa olevat aiemmat korjaukset ja muutostyöt sekä niihin liittyvät ratkaisut
- Vaatetukseen liittyvä olennainen muu materiaali
- Pukujen ja niihin liittyvien asusteiden erilaiset tukiratkaisut näytteillä pidon aikana
- Katsaus yleiseen pukuhistoriaan
- Pukujen ja pukeutumisen kehitys ja historia
- Eri aikakaudet ja pukeutumisen tunnusomaiset piirteet
- Muodin vaikutus pukeutumisen kehitykseen
Esitietovaatimukset
Tekstiilimateriaalit ja kuiduntunnistus, Tekstiilitekniikat ja -rakenteet, Tukikankaiden värjäys ja ommeltekniikat, Kemia 1, Kemia 2, Tekstiilien puhdistus 1, Tekstiilien puhdistus 2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja hänellä on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat hyvät kädentaidot.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelijalla on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat erinomaiset kädentaidot.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Opintojakso sisältää myös Valokuvausjakson 1 op.