Siirry suoraan sisältöön

Esinekonservoinnin johdantokurssiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KI00CM39

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää dokumentoinnin osana konservointiprosessia ja konservointidokumenttien merkityksen. Opiskelija oppii tuottamaan konservointidokumentteja ja lukemaan niitä. Opiskelija oppii konservointialan sanastoa ja ymmärtää niiden merkityksen.
Opiskelija ymmärtää erityyppisiin esineisiin ja kokoelmiin liittyvät aineelliset ja aineettomat ulottuvuudet. Hän ymmärtää konservointialan filosofiset ja eettiset perusteet ja osaa perustella omat valintansa niihin perustuen. Opiskelija ymmärtää konservoinnin, restauroinnin ja entisöinnin eron. Opiskelija tuntee yleisimmät kokoelmien hallintajärjestelmät ja inventoinnin perusteet. Opiskelija tutustuu oman erikoisalueensa perusmateriaaleihin ja -tekniikoihin.

Sisältö

Dokumentointi
Kokoelmanhallintajärjestelmät, Inventointi
Aineeton ja aineellinen kulttuuriperintö
Oman erikoisalan materiaalit ja tekniikat
Konservoinnin filosofiset ja eettiset perusteet.
Konservointisanastot ja dokumentointimenetelmät.

Esitietovaatimukset

Ei.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Siirry alkuun