Akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK): Akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen S2222S6
Opetussuunitelman tunnus: S2222S6
- Tutkintonimike
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2022
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen yleisenä tavoitteena on antaa
opiskelijalle mahdollisuus syventää teorian soveltamista käytäntöön, analyyttisia taitoja, projektin johtamisen sekä tutkimus- ja kehitystyöhön osallistumisen taitoja sekä sosiaalisia taitoja. Opintojen aikana tehdyn opinnäytetyön tavoitteena on kehittää valmiuksia soveltaa tutkimustietoa ja hyödyntää soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä työelämän kehittämiseksi sekä valmiuksia itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Tutkinto parantaa opiskelijan valmiuksia toimia nykyisissä ja tulevissa asiantuntija- ja johtotehtävissä sekä edistää hänen urakehitystään. Tutkinto tuottaa työelämän kehittäjiä ja uudistajia, joilla on tarvittava tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa vahvan osaamisen toimia välitöntä päivystysluontoista ja/tai henkeä pelastavaa hoitoa vaativien potilaiden hoidon kehittäjänä, uudistajana, asiantuntijana ja johtajana erilaisissa toimintaympäristöissä sekä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä kansallisesti ja kansainvälisesti. Tutkinto uudistaa ja kehittää tietoperustaa sekä tuottaa uutta tietoa akuuttihoitotyöstä. Tavoitteena on, että opiskelija osaa johtaa ja kehittää akuuttihoitotyön toimintoja osana sosiaali- ja terveyspalveluja sekä toteuttaa akuuttihoitotyön palvelutason määrittelyä erilaisten laatu- ja hoitoisuusmittareiden analysointien avulla. Lisäksi opiskelija osaa toimia erilaisissa akuuttihoitotyön asiantuntija- ja esimiestehtävissä.
Opiskelija voi hankkia osaamista julkisten ja yksityisten akuuttihoitotyön organisaatioiden ja järjestöjen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opetuksessa ovat sisältöinä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan opinnot sekä sosiaali- ja terveysalan johtamisen yhteistä tietoperustaa rakentavat opinnot, akuuttihoitotyön syventävät opinnot sekä vapaasti valittavat opinnot.
Opinnot rakentuvat Metropolian opetussuunnitelman viitekehykseen, jossa keskeisiä ydinasioita ovat työelämälähtöinen osaaminen, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tutkiva oppiminen ja kehittäminen, kansainvälisyys, elinikäinen oppiminen ja monialaisuus. Opiskelijat edustavat työelämää ja heillä on vähintään kahden vuoden työkokemus terveydenhuoltoalalta koulutuksen alkaessa. Opiskelijat hyödyntävät aiempaa asiantuntemustaan ja työelämäyhteyttään opintojen aikana sekä luovat asiantuntijaverkostoja opiskelijoiden, korkeakoulun omien ja ulkopuolisten kouluttajien sekä alumnien kautta. Opinnoissa opiskelijat kehittyvät itsearvioinnissa ja itsensä ja muiden johtamisessa sekä kansainvälisissä ja kansallisissa viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa. Kansainvälisyys toteutetaan mahdollisten ulkomaalaisten vierailijaluentojen, kv-matkojen ja -vaihtojen sekä monialaisten kansainvälisten opintojen muodossa. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle työelämän kehittämisen edellyttämät laajat ja syvälliset tiedot sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä tarvittavat teoreettiset tiedot vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä tai yrittäjänä toimimista varten. Opetuksessa painotetaan myös työelämässä vaadittavan hyvän viestintä- ja kielitaidon kehittymistä.
Metropolia Ammattikorkeakoulusta ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan
osaamista kuvataan kansallisen viitekehyksen (NQF 7, National Qualifications Framework) ja
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmatyössä on huomioitu työelämän tarpeet ja toiveet. Keskeiset sidosryhmät tutkinnon kehittämistyössä ovat THL, Soste, ammattijärjestöt.
Opetussuunnitelma tullaan esittelemään YAMK neuvottelukunnalle.
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta S2221S6.
Opetussuunnitelmasta vastaa tutkintovastaava Jukka Lehtimäki
Opetussuunnitelman päivittämisestä vastaa koulutussuunnittelija Outi Sorri
Osaamistavoitteet
Metropolia Ammattikorkeakoulusta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.
Yleiset kompetenssit: Kompetenssien kuvaukset
Oppimisen taidot
- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ohjaamaan ja perehdyttämään muita sekä jakamaan asiantuntijuuttaan
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista sekä arvioimaan yhteisön toiminnan vaikutuksia
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä vastuullisia ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
Työyhteisön osaaminen
- osaa kehittää ja johtaa moninaisen ja monialaisen työyhteisön toimintaa sekä parantaa sen työhyvinvointia ja tuottavuutta
- osaa kehittää työelämän viestintää ja vuorovaikutusta osallistavasti ja moninaisuuden huomioon ottaen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia työelämän viestinnässä ja vuorovaikutuksessa
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia sekä johtaa niitä
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää innovatiivista, asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
Monikultuurisuusosaaminen
-kykenee johtamaan ja kehittämään monikulttuurisia, kansainvälisiä verkostoja ja työyhteisöjä
- osaa ennakoida alansa globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia
- kykenee vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen
Teknologiaosaaminen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
- osaa ennakoida teknologian kehityksen vaikutuksia omaan alaansa ja sen työtehtäviin ja toimintaympäristöön
- osaa edistää teknologian kehittämistä ja sen hyödyntämistä alallaan
- Lataa liite Akuutti YAMK osaamismatriisi fi eng (pdf, 9.50 kt)
- Lataa liite Metropolia's generic competneces MASTER (pdf, 11.37 kt)
- Lataa liite Metropolian YAMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset (pdf, 11.35 kt)
- Lataa liite YAMK opinnäytetyo arviointikriteerit fi en OPS2020 (pdf, 290.10 kt)
- Lataa liite YAMK opinnaytetyo kuvaus fi en OPS2020 (pdf, 280.02 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S2222S6-1001 |
Tutkimus- ja kehittämisopinnot
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 | ||||||||||||||
S000CO36 | Projektitoiminta ja tutkimuksellinen kehittämistyö | 5 | ||||||||||||||
S2222S6-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||
S000EM83 | Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu | 10 | ||||||||||||||
S000EM84 | Opinnäytetyön toteutus | 10 | ||||||||||||||
S000EM85 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 10 | ||||||||||||||
S2222S6-1003 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen ja johtamisen opinnot
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||
S000DJ89 | Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus | 5 | ||||||||||||||
S000DJ83 | Näyttöön perustuva toiminta ja tiedolla johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000DK68 | Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus | 5 | ||||||||||||||
S000DK67 | Talouden johtaminen, kilpailutus ja julkiset hankinnat sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S2222S6-1004 |
Akuuttihoitotyön syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||
S000EO14 | Akuuttihoitotyön erityispiirteet ja osaamisen johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000EO15 | Akuuttihoitotyön kehittäminen ja sen johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000EO16 | Akuuttihoitotyön laaja-alainen asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000EO17 | Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) | 5 | ||||||||||||||
S000EO18 | Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) | 5 | ||||||||||||||
S2222S6-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 47.5 | 37.5 | 27.5 | 20 | 27.5 | 10 | 13.8 | 13.8 | 10.1 | 10.1 | 13.8 | 13.8 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
VANHA: Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus
Metropolian johtoryhmä hyväksynyt 10.9.2019. Esityksen valmisteli työryhmä: Tapani Martti, Marjatta Kelo, Kari Björn, Elina Värtö, Tiina Kokko. Lähteinä on käytetty mm. ARENEn suositus tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa (2010), Valtioneuvoston asetus tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä 120/2017, Valtioneuvoston tulevaisuusselonteot 1 & 2 (2017-2018) sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus 2018.