Master's Degree Programme in Development and Leadership of Nursing (englanniksi): S2725S6 Hoitotyön kehittäminen ja johtaminen (englanniksi)
Opetussuunitelman tunnus: S2725S6
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
Hoitotyön kehittäminen ja johtaminen ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK-tutkinto) on tarkoitettu hoitotyön ammattilaisille, jotka haluavat työskennellä laajavastuisen hoitotyön rooleissa tutkimus- ja kehittämis-, johtamis- tai opetustehtävissä. Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen YAMK-tutkinto antaa vahvan osaamisen toimia vaativissa asiantuntijatehtävissä potilaiden hoidon kehittäjänä, uudistajana, asiantuntijana ja johtajana erilaisissa toimintaympäristöissä sekä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä kansallisesti ja kansainvälisesti. Opiskelijalla on mahdollisuus myös syventää osaamistaan oman osaamistarpeensa mukaisesti.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelma perustuu kansainvälisesti tunnistettuihin ja tulevaisuuden näkökulmasta painotettuihin kompetenssialueisiin. Opetussuunnitelmatyössä huomioitu Metropolian Terveyden osaamisaluepäällikön ja englanninkielisen hoitotyön koulutus-ohjelman tutkintovastaavan huomiot työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa käydyistä keskusteluista.
Lisätiedot
Opetussuunnitelmasta vastaa tutkintovastaava Jukka Kesänen.
Opetussuunnitelman ylläpidosta vastaa koulutussuunnittelija Iida Väätänen.
Osaamistavoitteet
Tutkinto tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden syventää osaamistaan neljän keskeisen osaamisalueen kautta: kliininen hoitotyö, johtaminen, koulutus sekä tutkimus ja kehittäminen (ks. yst. liite Development and Leadership of Nursing Competence Matrix). Hoitotyön kehittäminen ja johtaminen YAMK-tutkinnon suorittaminen ei ole sairaanhoitajan ammatin laillistukseen vaadittava tutkinto Suomessa (ks. yst. tarkemmat Valviran antamat ohjeistukset terveydenhuollon ammattioikeuksista: https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/ammattioikeudet/hakemusohjeet/suomessa_koulutetut/sairaanhoitaja t).
Lisäksi opiskelijat syventävät osaamistaan ammattikorkeakoulujen yhteisten kompetenssien kautta (oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen) - tarkemmat kuvaukset löytyvät liitteestä - Suositus ammattikorkeakoulujen yhteisistä kompetensseista ja niiden soveltamisesta. Opetuksessa noudatetaan Eurooppalaista (EQF) ja kansallista viitekehyksen (NQF) tasoa 7.
- Lataa liite Development and Leadership competence areas (xlsx, 18.64 kt)
- Lataa liite RECOMMENDATION ON THE SHARED COMPETENCES OF UNIVERSITIES OF APPLIED SCIENCES AND THEIR APPLICATION (pdf, 1.19 Mt)
- Lataa liite Suositus ammattikorkeakoulujen yhteisiksi kompetensseiksi (pdf, 1.14 Mt)
- Lataa liite YAMK opinnaytetyo arviointikriteerit fi en OPS2020 (pdf, 290.10 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Syventävät tutkimusmenetelmät ja projektinhallinnan työkalut |
Näyttöön perustuva terveydenhuolto |
Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus |
Vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus terveysalalla |
Kestävä johtaminen |
Opinnäytetyö |
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen |
Näyttöön perustuvat opettamis- ja oppimismenetelmät ammatillisen kehittymisen tukena |
Laajavastuinen kliininen hoitotyö |
Laajavastuisen kliinisen hoitotyön ajankohtaiset teemat |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Syventävät tutkimusmenetelmät ja projektinhallinnan työkalut |
Näyttöön perustuva terveydenhuolto |
Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus |
Vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus terveysalalla |
Kestävä johtaminen |
Opinnäytetyö |
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen |
Näyttöön perustuvat opettamis- ja oppimismenetelmät ammatillisen kehittymisen tukena |
Laajavastuinen kliininen hoitotyö |
Laajavastuisen kliinisen hoitotyön ajankohtaiset teemat |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. |
Näyttöön perustuva terveydenhuolto |
Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus |
Vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus terveysalalla |
Kestävä johtaminen |
Opinnäytetyö |
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen |
Näyttöön perustuvat opettamis- ja oppimismenetelmät ammatillisen kehittymisen tukena |
Laajavastuinen kliininen hoitotyö |
Laajavastuisen kliinisen hoitotyön ajankohtaiset teemat |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. |
Näyttöön perustuva terveydenhuolto |
Vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus terveysalalla |
Kestävä johtaminen |
Opinnäytetyö |
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen |
Näyttöön perustuvat opettamis- ja oppimismenetelmät ammatillisen kehittymisen tukena |
Laajavastuinen kliininen hoitotyö |
Laajavastuisen kliinisen hoitotyön ajankohtaiset teemat |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus |
Vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus terveysalalla |
Kestävä johtaminen |
Opinnäytetyö |
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen |
Näyttöön perustuvat opettamis- ja oppimismenetelmät ammatillisen kehittymisen tukena |
Laajavastuinen kliininen hoitotyö |
Laajavastuisen kliinisen hoitotyön ajankohtaiset teemat |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Näyttöön perustuva terveydenhuolto |
Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus |
Vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus terveysalalla |
Kestävä johtaminen |
Opinnäytetyö |
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen |
Näyttöön perustuvat opettamis- ja oppimismenetelmät ammatillisen kehittymisen tukena |
Laajavastuinen kliininen hoitotyö |
Laajavastuisen kliinisen hoitotyön ajankohtaiset teemat |
Luokittelemattomat |