Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus: Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opetussuunitelman tunnus: SO11C22K
- Kesto
- 1.5 vuotta (30 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2022
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus laajentaa ja syventää sosiaali- ja terveysalan ammatillista osaamista siten, että koulutuksen suorittaneilla on vahva ammatillinen osaaminen asiakas- ja palveluohjauksen asiakastyöhön, palvelujen ja palveluketjujen kehittämiseen sekä palveluinnovaatioiden rakentamiseen. Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen suorittanut henkilö voi toimia palveluohjauksen ja palveluiden yhteensovittamisen tehtävissä muun muassa palveluohjaajana, case managerina ja palveluiden integroijana.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen on suunnitellut 21 ammattikorkeakoulua. Ammattikorkeakoulut tekevät yhteistyötä myös erikoistumiskulutuksen toteutuksessa. Pääkaupunkiseudulla Diakonia-, Arcada-, Laurea- ja Metropolia-ammattikorkeakoulut toteuttavat erikoistumiskoulutuksen yhdessä lukuvuonna 2020.
Lisätiedot
Kopioitu Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen SO11C20K opetussuunnitelma ilman muutoksia. Ylläpitäjä Maarit Vallinkoski.
Osaamistavoitteet
Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Erikoistuja
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
- osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
- osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5 op)
Erikoistuja
- osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja suunnitella niiden pohjalta asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
- osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
- hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
- osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa.
Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus (5 op)
Erikoistuja
- osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
- osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
- osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
- osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin.
Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä (5 op)
Erikoistuja
- osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
- osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas – ja palveluohjauksen eri rooleissa
- osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä
- osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä.
Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Erikoistuja
- osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
- osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
- osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
- osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa.
Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Erikoistuja
- osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
- tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
- osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SO11C22K-1001 |
Pakolliset opinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
SO00DU72 | Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat | 5 | |||||||||||
SO00DU73 | Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt | 5 | |||||||||||
SO00DU74 | Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus | 5 | |||||||||||
SO00DU75 | Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä | 5 | |||||||||||
SO00DU76 | Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus | 5 | |||||||||||
SO00DU77 | Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus | 5 | |||||||||||
Yhteensä | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 0 | 10 | 5 | 10 | 5 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
SO11C22K-1001 |
Pakolliset opinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 |
SO00DU72 | Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat | 5 |
SO00DU73 | Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt | 5 |
SO00DU74 | Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus | 5 |
SO00DU75 | Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä | 5 |
SO00DU76 | Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus | 5 |
SO00DU77 | Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus | 5 |