Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 15.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 20.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Niina Manninen
- Satu Hakanen
- Opintojakso
- SX00BZ93
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Sisältö
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Työmuodot
Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä
HUOM! Tämä on ryhmän SXH19K1 aikataulu. SXH19K2 ryhmän edellytetään osallistuvan tämän aikataulun mukaiseen kurssin orientaatioon sekä ryhmätenttiin. Ko. ryhmälle on muun opetuksen korvaava lisätehtävä, joka esitellään kurssin orientaatiossa. Lisätehtävä on tarkoitettu myös niille avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka eivät osallistu opintojakson lähitoteutukseen kurssin orientaatiota ja ryhmätenttiä lukuunottamatta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttimateriaali/Exam material:
Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English Törrönen, Maritta, 2014; Everyday happiness : the everyday life and well-being of families with children) ja/and
Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.
Lisätehtävän materiaali ilmoitetaan myöhemmin.
Material for the additional assignment will be announced later.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27 h =135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (SXH19K1 ja SXH19K2)
Everyday Life of Families and Children in Finnish Society
Fall term 2019/Syyslukukausi 2019
Tälle opintojaksolle voivat osallistua myös avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat
Opintojakso on kaksikielinen
Please note that this course is bilingual with instruction both in Finnish and in English
Ajoitus:
22.8. klo. 8.30-11.45 Orientaatio/Lapset ja Lapsuus Suomessa/Lasten ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät/Niina ja Satu
30.8. klo. 8.30-11.45 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)/Niina
5.9. klo. 8.30-11.45 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa/Satu
Vko 36 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
Vko 37 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
18.9. klo. 12.45-16 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä/Niina & Satu
25.9. klo. 8.30-11.45 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka/Satu
3.10. klo. 8.30-11.45 Ryhmätentti/Niina
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.