Child Protection (5 ECTS)
Code: SX00BO49-3019
General information
- Enrollment
- 01.12.2018 - 15.12.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.03.2019 - 26.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Mira Schroderus
- Niina Pietilä
- Course
- SX00BO49
Learning outcomes
Students will understand the phenomena related to child protection. They will acknowledge the uniqueness of the client group and its needs. Students will able to apply key fundamental concepts, legislation and services. They will identify the most important work practices and evaluate the current debate related to child protection. They will be able to reflect on their own professional activity.
Content
The child's role in changing society. United Nations Convention on the Rights of the Child. Work values and princi-ples of child welfare. Preventive child welfare. The child protection process. Child welfare legislation for securing fundamental individual rights. Practices of preventive work, as well as child and family-specific work.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.
Teaching methods
Lähiopetus
Ryhmätyöt
Tentti
Location and time
Alustava suunnitelma.
18.3.2019 klo 12.45-16, 2009
22.3. klo 12.45 - 16 (itsenäinen ryhmätyöskentely)
25.3. klo 14.30 - 18.00, 6020
1.4. klo 12.45 - 16, 5021 Ryhmätyö 1. esitykset (LOS)
3.4. klo 8.30 - 11.45, 5021
8.4. klo 12.45 - 16, 5027
12.4. klo 8.30 - 11.45, 5027
15.4. klo 10.15 - 14.15, 4018
26.4. klo 8.30 - 11.45, 5025
3.5. klo 10.15 - 14.15, 6020
6.5. klo 12.45 - 16, 5027 Esitykset (Ryhmätyö 2)
7.5. klo 8.30 - 11.45, 5027 Esitykset (Ryhmätyö 2)
14.5. klo 8.30 alkaen tentti tietokoneluokassa
20.5. klo 8.30 - 11.45, 5027 ammatillinen kasvu
Learning materials and recommended literature
Lastensuojelulaki
Sosiaalihuoltolain muutokset
Laki lapsiasiavaltuutetusta
Lapsen oikeuksien sopimus
Lapsiperhepalveluiden muutos- hankesuunnitelma
Bardy, Marjatta (toim.). 2013 (tai uudempi). Lastensuojelun ytimissä.
Voit tutustua myös:
LS-teoriaan: kiintymyssuhde (esim. Bowlby, Sinkkonen jne.)
Vilén Marika ym. Kohtaamisia lapsiperheissä 2014
Araneva, Mirjam 2016. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättäville.
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos THL nettisivut
Myös lisäkirjallisuutta saat käyttää valintasi mukaan!
Alternative completion methods of implementation
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Exam dates and retake possibilities
Ryhmätyö 2. esitykset 6. ja 7.5.
Tentti 14.5.
Assessment methods and criteria
1. ryhmätyö 20%
2. ryhmätyö 40%
tentti 40%
arviointi 0-5
Ks. arviointikehikko. Lisätietoja opintojakson alussa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.