Laadunhallinnan kvantitatiiviset menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: LY00EC29-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala)
- Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Master's Degree Programme in Procurement (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala)
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida määrällistä laadunhallintatietoa tilastollisin menetelmin ja esittää saamansa tulokset havainnollisella tavalla. Opiskelija tietää, millaisia tilastollisia menetelmiä voidaan soveltaa laadunvalvonnassa, prosessinohjauksessa ja prosessien kehittämisessä.
Sisältö
• Tilastoanalyysin perusteita: jakaumien käsittely, todennäköisyyden periaatteet, korrelaatio- ja is regressioanalyysin perusperiaatteet;
• Tilastoaineiston graafinen esittäminen;
• Prosessien kyvykkyys ja sen mittaaminen;
• Tilastollinen prosessinohjaus.
Esitietovaatimukset
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Työmuodot
Itsenäinen opiskelu
Tehtävät
Aika ja paikka
Kurssi on itsenäisesti ja omaan tahtiin Moodle-oppimisympäristössä suoritettava verkkokurssi. Itsenäiseen opiskeluun on varattava riittävästi aikaa (5 opintopisteen kurssilla opiskelijan laskennallinen työmäärä on 135 tuntia).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan materiaalit Moodle-oppimisympäristössä.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tehtävillä.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu ja tehtävien suorittaminen yhteensä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautuminen suoraan opettajalle sähköpostitse tiina.mikkola (at) metropolia.fi. Ilmoittautua voi missä vaiheessa vuotta tahansa. HUOM: Vain ylemmän amk:n opiskelijoille.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn kurssisuorituksen saa, kun jokaisen tehtäväsetin tulos on vähintään 50% setin maksimipisteistä. Jokainen tehtäväsetti on siis suoritettava hyväksytysti.
Hyväksytyn suorituksen jälkeen kurssin kokonaisarvosana muodostuu tehtäväsettien yhteenlaskettujen maksimipisteiden perusteella. Tehtävien maksimiyhteispisteistä laskettuna alarajat arvosanoille ovat seuraavat:
50% pisteistä: 1
60% pisteistä: 2
70% pisteistä: 3
80% pisteistä: 4
90% pisteistä: 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.