Siirry suoraan sisältöön

Traumatisoituneen asiakkaan auttaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02467-SH00DS18-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 01.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.03.2024 - 03.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Korkeakoulu
Hämeen ammattikorkeakoulu, Learn -oppimisympäristö 11.3.-3.5.2024. Opintojakson tehtävät tulee palauttaa 3.5.-24 mennessä, tämän jälkeen palautettuja tehtäviä ei oteta arviointiin.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Opintojakso
C-02467-SH00DS18
Toteutukselle C-02467-SH00DS18-3004 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Learn -oppimisympäristö 11.3.-3.5.2024. Opintojakson tehtävät tulee palauttaa 3.5.-24 mennessä, tämän jälkeen palautettuja tehtäviä ei oteta arviointiin.

Oppimateriaalit

Sarvela, K. & Auvinen, E. 2020. Yhteinen kieli - traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books. Muu opiskelumateriaali Learn-oppimisympäristössä Itsenäinen tiedonhaku kansallisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta ja muusta materiaalista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso perustuu traumainformoituun työotteeseen, joka ottaa huomioon yksilö- ja yhteisönäkökulman. Työote on moniammatillinen ja ajankohtainen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Opintojaksolla tehtäviä ammatillisia harjoitteita voidaan hyödyntää harjoitteluissa/työelämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi tehdä Learn-tentit valitsemanaan ajankohtana opintojen aikana (varsinainen suoritus + kaksi uusintakertaa).

Kansainvälisyys

Tässä opintojakisossa ei ole kansainvälistä yhteistyötä. Opintojaksoa ei tarjota vaihto-opiskelijoille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista suoritustapaa ei ole. Toteutus on 24/7, opiskelu etenee pääsääntöisesti itsenäisesti. Mahdollisesta AHOT-menettelystä keskustellaan opintojakson opettajien kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Learn-tentti, arviointi: hylätty - 5 Oppimistehtävät, arviointi hylätty - 5, itsearviointi ja vertaiariointi: arviointi: täydennttävä - hyväksytty

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27 h opiskelijan työtä, eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija: - ymmärtää traumatisoimuksen merkityksen sekä yksilö- että yhteisötasolla - osaa auttaa ja tukea traumatisoitunutta - tietää sijaistraumatisoitumisesta ja sen ehkäisemisestä. Opintojakso etenee vaiheittain. Se koostuu kolmesta teemasta: 1. Trauma ja traumatisoituminen 2. Traumainformoitu työote 3. Työntekijän kuormitus ja sijaistraumatisoitumisen ehkäiseminen

Hylätty (0)

Hylätty suoritus ei täytä opintojakson tyydyttävälle tasolle asetettuja tavoitteita ja arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ammatillisuus ja eettisyys: Soveltaa ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: Tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa ohjattuna suunnitella sekä toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita. Kommunikointi ja moniammatillisuus, Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: Osaa priorisoida ohjatusti työtehtäviään tilanteen mukaan ja toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Osaa työskennellä kollegiaalisesti ja tunnistaa työn kustannusvastuun ja kestävän kehityksen periaatteet. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: Käyttää ammatillisesti käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Perustelee vähän / osittain tekemiään johtopäätöksiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä. Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hahmottaa kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia ja asiakaslähtöisyyttä sekä toimii potilasturvallisesti. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa joltain osin. Kykenee ohjattuna tekemään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on osin reflektiivistä ja työelämää kehittävää. Tietää sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen ohjatusti. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja tietää palveluohjauksen periaatteet. Ymmärtää hoitotyön laadun kehittämisen merkityksen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä ohjattuna vastuullisesti ja potilasturvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ammatillisuus ja eettisyys: Soveltaa ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: Tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa suunnitella sekä toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita Kommunikointi ja moniammatillisuus Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: Osaa priorisoida työtehtäviään tilanteen mukaan ja toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Osaa työskennellä kollegiaalisesti, kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: Käyttää ammatillisesti alan käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Perustelee tekemiään johtopäätöksiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hallitsee hyvin kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia potilasturvallisesti ja asiakaslähtöisesti. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa. Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen ja perustelemaan toimintaansa. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on reflektiivistä ja työelämää kehittävää. Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja osaa toteuttaa palveluohjausta erilaisin menetelmin. Osallistuu hoitotyön laadun kehittämiseen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä vastuullisesti ja potilasturvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillisuus ja eettisyys: soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa suunnitella sekä toteuttaa monipuolisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita Kommunikointi ja moniammatillisuus Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan ja kehittää monialaisen / ammatillisen ryhmän toimintaa. Osaa työskennellä kollegiaalisesti, kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: käyttää asiantuntevasti ja ammatillisesti alan käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: perustelee johdonmukaisesti ja monipuolisesti tekemiään johtopäätöksiä ja osaa ennakoida niiden vaikuttavuutta Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hallitsee monipuolisesti kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia potilasturvallisesti ja asiakaslähtöisesti Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää, yhdistellä ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa. Kykenee arvioimaan kriittisesti tekemiään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on reflektiivistä, innovatiivista ja työelämää kehittävää. Hallitsee sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Hallitsee eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja osaa toteuttaa palveluohjausta monipuolisin menetelmin. Sitoutuu hoitotyön laadun kehittämiseen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä vastuullisesti ja potilasturvallisesti.

Opetusmenetelmät

Opinnot on tarkoitettu sosiaali- ja tervysalan AMK-opiskelijoille. Edeltävät opinnot: mielenterveystyön perusteet / perusopinnot, suositeltava suoritusaika on syventävien/profiloivien sosiaali- ja terveysalan opintojen aikana. Aikaan ja paikkaan sitomaton itsenäinen ja yksilöllinen työskentely: - Verkkoluennot - Oppimistehtävät - Learn-tentti Opintoihin tarvitaan tietokone (BYOD). Opetuksessa hyödynnetään sähköistä ja virtuaalista oppimisympäristöä sekä sähköistä opiskelumateriaalia.

Lisätietoja opiskelijoille

HAMK:n opiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakissa. Humakin, Turku AMKin ja XAMKin opiskelijat ilmoittautuvat tälle opintojakson toteutukselle Pepissä/Pakissa. Muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat ilmoittautuvat erillisellä ilmoittautumislomakkeella, joka löytyy campusonline.fi-portaalista opinnon tiedoista. Lisätietoa ilmoittautumisesta https://www.hamk.fi/opiskelu-hamkissa/ristiinopiskelu-opiskelijan-ohjeet/ Opintojaksolle hyväksytyt muitten ammattikorkeakoulujen opiskelijat saavat ilmoittautumisajan päätyttyä sähköpostiviestin, jossa on ohjeet HAMKin tunnusten aktivoinnista. Huom! viesti saattaa ohjautua roskapostikansioon. Opiskelupaikkoja varataan HAMK:n tutkinto-opiskelijoille 15 paikkaa ja CampusOnline-opiskelijoille 15 paikkaa. Spark -opintopalautteen antaminen on mahdollista aikaisintaan 7 päivää ennen toteutussuunnitelman päättymispäivämäärää ja se jatkuu 14 päivää toteutuksen päättymisen jälkeen. Opintopalaute löytyy Pakki –opiskelijan työpöydältä, jonne ilmestyy ilmoitus opinnoista/moduuleista, joille olet ilmoittautunut ja palaute on annettavissa. Saat HAMKin sähköpostiin muistutusviestin palautteenantamisesta toteutuksen päättymispäivänä, jos et ole sitä ennen jo antanut palautetta. Lisätietoa opinto-/moduulipalautteesta saat opiskelijapalautteet-sivulta. CampusOnline opiskelijat voivat antaa moduuli/opintojaksopalautetta selaimen kautta osoitteessa https://pakki.hamk.fi/spark.

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun