Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI31-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.10.2021 - 22.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla Härkönen
Sirpa Ahola
Hanna Rantavuori
Ryhmät
SXB20K2
Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00BI31
Toteutukselle SX00BI31-3015 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa mielenterveyden häiriöitä, niihin vaikuttavia taustatekijöitä ja epidemiologiaa sekä osaa mielenterveyspotilaiden oireenmukaisen tutkimuksen ja hoidon. Opiskelija osaa luoda ja kehittää vastavuoroisen terapiasuhteen asiakkaan kanssa.
Opiskelija käyttää voimavara- ja motivaatioanalyyseja asiakkaan resurssien arvioinnissa fysioterapian toteutuksen perustana. Opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia kehotietoisuuden arviointikeinoja. Opiskelija osaa valita ja käyttää erilaisiin elämäntilanteisiin sopivia, asiakkaan kehotietoisuutta ja toimintakykyä kehittäviä fysioterapian menetelmiä.
Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä ja yhdistää terveysliikunnan näkökulmaa sekä psykomotorista lähestymistapaa suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille ja hyödyntää erilaisia havainnoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää soveltavan liikunnan merkityksen sekä ohjausosaamisen erityispiirteet erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunnassa sekä mielenterveystyössä.

Sisältö

Mielenterveyden tavalliset häiriöt ja oireet.
Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito.
Tahdosta riippumaton hoito.
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde fysioterapiassa
Kehotietoisuuden edistäminen ja itsetuntemus
Kehotietoisuuden arviointikeinot
Mielen tasapainon edistäminen kehotietoisuuden avulla
Liikunnan ja havainnoinnin merkitys, tavoitteet sekä suunnittelun ja toteuttamisen erityispiirteet ja tarpeet erityistä tukea tarvitsevien lasten sekä mielenterveysasiakkaiden liikunnassa. Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa. Käytännön ohjausharjoituksia mielenterveysasiakkaille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Siirry alkuun