Ortoptiikka ja työelämäharjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DS07-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
15.03.2021 - 03.10.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Johanna Valtanen
- Tanja Lehti
- Eero Kokko
- Kajsa Sten
- Vastuuopettaja
- Kajsa Sten
- Ryhmät
-
SXE20K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00DS07
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• kertoa binokulaarisen näön häiriöiden ominaispiirteet tapauksissa, jossa on epänormaaliverkkokalvon vastaavuus tai supressio
• arvioida asiakkaan sopivuuden ortoptiselle hoidolle
• kuvata AKA-arvon merkityksen prisma- ja sfäärisen korvauslasiratkaisuissaan
• kuvata anisometropian ominaispiirteet ja perustella näkemisen ratkaisut
TAITO
Opiskelija osaa
• tutkia binokulaarista näköä monipuolisesti
• suunnitella ja toteuttaa ortoptisen hoidon
Työharjoittelussa (5 op) opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa objektiivisen ja subjektiivisen virhetaitteisuuden sekä lähilisän määrityksen. Hän osaa arvioida silmien yhteisnäköä. Hän osaa kirjata asiakkaan tutkimustiedot asianmukaisesti. Hän osaa perustella ja suositella erilaisia näkemisen ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Hän osaa keskustella asiakkaan kanssa näöstä, näköön liittyvistä ongelmista ja näkemisen ratkaisuista.
NÄYTTÖ:
Opiskelija osaa
• skiaskopoida, tulkita ja selittää tulokset
• mitata silmänpaineen (ei-kosketus), tulkita ja selittää tulokset
• tehdä asianmukaisen näkötilanteen kartoituksen erilaisissa asiakastapauksissa
• kysyä ja tulkita tietoa merkittävistä oireista ja potilaiden huolenaiheista
• kysyä ja tulkita tietoa asiamukaisista sukurasitteista
• tehdä subjektiivisen ja objektiivisen refraktion
• tehdä silmälasimäärityksen perustuen refraktioon ja silmien yhteisnäön arvioon
• osaa arvioida pupillireaktiot
• osaa kommunikoida kunnioittavalla äänellä ja tavalla noudattaen asianmukaisia eettisiä ja kulttuurisia sääntöjä.
• osaa kuunnella aktiivisesti ja kommunikoida tehokkaasti
• osaa kuunnella ja selvittää asiakkaan mielipiteen ja huolenaiheet
• osaa kommunikoida huomioiden ajankäytön
• osaa huomioida sanallisen ja sanattoman viestinnän
• tunnistaa ja huomioida kulttuuriset eroavaisuudet
• käyttää tarvittaessa erilaisia kulttuurien välisiä kommunikaatiomenetelmiä
Sisältö
Ortoptisen hoitojen määritelmä, kohderyhmä, rutiini ortoptinen näöntutkimus sisältäen ortoptisen anamneesin
Epänormaali verkkokalvon vastaavuus (ARC) - määritelmä, teoria, tutkiminen, yleisyys, luokittelu, hoito
Suppressio - määritelmä, tutkiminen, syvyys, laajuus ja hoito
Prisma-adaptaatio
Tutkimusmenetelmät: Bagolinin linssi, hyppyvergenssit (Jump vergence), vergenssijousto, binokulaarinen refraktointitekniikka sumutusmenetelmällä, H-testi ja kynälamppu: binokulaarisen näkökentän laajuuden arviointi
Graafinen analyysi: Donders
Anisometropia ja aniseikonia
o epidemiologia, luokittelu, oireet, syntymekanismi, hoito, korjaushaasteet
Ortoptiset harjoitteet
- teoreettinen tausta, sensorinen ja motorinen aktivointi
-fysiologisen diplopian merkitys osana binokularitettiä ja supressiokontrollina
-spasmikontrolli
-harjoitteet akkommodaatiolle: Kauko-lähi hyppy, Brockin lanka, push-up harjoitteet, flipper-harjoitteet
-harjoitteet heikentyneelle konvergenssille ja divergenssille: Antisupressioharjoitteet, keinot supression vähentämiseksi. Brockin lanka, stereogrammikortit, Kaksi kynää -harjoite
-harjoitteen hoitoprosessi: teoreettinen tausta, hoitoprosessin rakenne/malli, oireiden kartoitus ja hoidon tarpeellisuuden määrittäminen, tarvittavat tutkimukset, oikean harjoitteen valitseminen (itsenäiset- ja optikon luona tehtävät harjoitteet) asiakkaan ohjeistaminen, harjoittelujakson seuraaminen ja harjoittelujakson päättäminen jatkotoimenpiteineen.
Aika ja paikka
Lukukauden jälkimmäisellä periodilla (syyslukukausi: periodi 2. / kevätlukukausi: periodi 4.)
Opetus pidetään Metropolian Myllypuron kampuksella sekä etäopetuksen verkossa ja työelämäjakso opiskelijan harjoittelupaikan sijainnin mukaisesti
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, artikkelit, osoitetut www-sivut ja -videot
Kirjallisuus mm:
Primary Care Optometry: The patient history sivut 99-111, The binocular vision examination 224-248, Management of anomalies of refraction and binocular vision 251-273
Borish´s Clinical Refraction: Fusion and Binocularity, sivut 121-156,
Opetusmenetelmät
Luennot, verkkoluennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, kirjalliset tehtävät, työelämäkäynnit, työelämäharjoittelu, näyttökokeet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu 3 viikkoa: kevätlukukausi 2021 viikot 14, 15 ja 16
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Portfolion/oppimispäiväkirjan palautuspäivät: xxx
Moodletentti xx
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste kuormittaa opiskelijaa keskimäärin noin 27h.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Sisällön jaksotus
Lähi- ja etäopetus, harjoitukset ja työelämäjakso toteutuu 2. periodilla
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että edeltävät näöntutkimukseen liittyvät opintojaksot SX00DS01, SX00DS02, SX00DS03 ja SX00DS04 opintojaksot on suoritettu hyväksytysti ennen opintojakson alkamista.
Työelämäharjoittelujakson (3 viikkoa) tehtävät:
• 15 näöntutkimusta, jotka sisältävät esitutkimukset, taittovirheen määrityksen, lähilisän määrityksen, binokulaarisen näön arvioinnin ja silmälasimäärityksen.
• Moodle-verkkotentti, jossa analysoidaan eri linssivaihtoehtoja ja presbyopiatapauksen näköalueita eri linssityypeillä
• 2 optikon tutkimuksen seurantaa ja reflektiossa otetaan huomioon ECOO:n ja Hyvä Optikon Näöntutkimuskäytännön suositukset
Tarkempi sisältökuvaus opintojaksolle:
*Heikentyneen binokulariteetin jaottelu ja luokittelu tutkimustulosten perusteella (Duanen luokitukset):
-Divergence excess l. LD-exoforia, Basic exodeviation l. perus exoforia, Convergence insufficiency l. konvergenssin toimintavajaus exo, Basic esodeviation l. perus esoforia, Divergense weakness l. HD-esoforia, Convergence excess l. LK-esoforia sekä näiden linkitys akkommodatiivisen konvergenssin eli AKA:aan
-akkomodaation luokittelu osana analyysiä
- Fysiologisen diplopian merkitys osana toimivaa binokulariteettiä.
*Anisometropian ja aniseikonian vaikutus binokulariteettiin: Staattinen ja dynaaminen aniseikonia. Kuvakokoeron tutkiminen olemassa olevilla näöntutkimustesteillä sekä sen huomioiminen osana silmälasimääritystä.
*ARC ja NRC teoreettinen tausta. Verkkokalvovastaavuuden tutkiminen: Bagolinin linssi ja peittokoe
*Heikentyneen binokulariteetin oireden seikkaperäisempi kuvaaminen:
Kaksoiskuvien ilmenemiset: katselumien vaikutukset (komitant l. konkomitant /nonkomitant) ja esiintymistiheys (intermittoiva/ajoittainen, jatkuva, aamulla, illalla, näönkuormituksen yhteydessä)
*Supressioherkkyyden arviointi.
*Binokulaarinen refraktointitekniikka: sumutusmenetelmällä
*H-testi ja kynälamppu: binokulaarisen näkökentän laajuuden arviointi
*Tyypilliset astenooppiset oireet heikentyneen binokulariteetin osalta (vergenssin ja/tai akkommodaatin ongelmat): Anamneesin tarkentaminen.
*Tapausesimerkit, jolla on heikentynyt binokulariteetti, joihin haetaan hoitosuunnitelmaa (työpajat): luokittelu binokulariteetti- ja/tai akkommodaatio luokitukseen, tutkimustulosten peilaaminen laskennalliseen AKA-arvoon, prismalasin (Sheard ja Persival sekä vertikaali ja vinot sekä fresnellin kalvoprisma) ja/tai sfäärisen korvauslasin ja/tai ortoptisten harjoitteiden määrittämine kyseiselle tapaukselle, ananmneesiin vastaaminen silmälasimäärityksessä ja hoitosuunnitelmassa, kirjaaminen laadullisesti sekä ICD10-koodistolla,
*Ortoptisten silmäharjoitteiden teoreettinen tausta: Sensorinen ja motorinen aktivointi. Hoitojen suunnittelu ja toteutus heikentyneestä binokularitettistä kärsivän asiakkaan oireiden helpottamiseksi. Fysiologisen diplopian merkitys osana binokularitettiä ja supressiokontrollina.
*Ortoptiset harjoitteet akkommodaatiolle: Kauko-lähi hyppy, Brockin lanka, push-up harjoitteet, flipper-harjoitteet
*Ortoptiset harjoitteet heikentyneelle konvergenssille ja divergenssille: Antisupressioharjoitteet, keinot supression vähentämiseksi. Brockin lanka, stereogrammikortit, Kaksi kynää -harjoite
*Ortoptisen harjoitteen hoitoprosessi: teoreettinen tausta, hoitoprosessin rakenne/malli, oireiden kartoitus ja hoidon tarpeellisuuden määrittäminen, tarvittavat tutkimukset, oikean harjoitteen valitseminen (itsenäiset- ja optikon luona tehtävät harjoitteet) asiakkaan ohjeistaminen, harjoittelujakson seuraaminen ja harjoittelujakson päättäminen jatkotoimenpiteineen. Hoitoprosessin toteutus asiakastilanteessa. Spasmikontrolli ja tulokset, joihin haetaan muutosta. Hoitoprosessin toteuttamainen yhdelle nuoremmalle opiskelijalle: alkututkimukset, sopivan harjoitteen valitseminen ja seurantakäynti.
*Graafinen analyysi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen ja näöntutkimustunneille
-Yksilöportfolio/oppimispäiväkirja 80% arvosanasta, jonka sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa
-18 kpl tehtyä NT-harjoitusta NT-harjoituksissa sekä työelämäjaksolla (15kpl), jatkuva arviointi oppitunneilla: Hyväksytty/Täydennettävä
- Moodle-tentit
- Case-oppimisTEHTÄVÄT:
1. Ortoptiikka: raportit arvioidaan 1-5 asteikolla
2. Työelämäjaksolla tehdyt tehtävät: näöntutkimukset, Linssitehtävä (verkkotentti), ja näöntutkimusreflektiotehtävä
- reflektio
Näyttökoe: näöntutkimusmenetelmät KLP, peittokoe, H-testi, Graeffe, reservit, A-laajuus, MEM,
Osallistuminen opetukseen: jatkuva arviointi + kaikki suulliset sekä kirjalliset tehtävät
Esitietovaatimukset
Binokulaarinen näkeminen