Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FF63-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
10.10.2025 - 01.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 90
- Koulutus
- Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Opettajat
- Salla Kivelä
- Lotta Kuosmanen
- Vastuuopettaja
- Marjo Wallin
- Ryhmät
-
S3725S6Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, yamk
-
L1525S6Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, ylempi
-
S3125S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
- Opintojakso
- S000FF63
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 10.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet S000FF63-3009 |
Zoom
|
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet S000FF63-3009 |
Zoom
|
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet S000FF63-3009 |
Zoom
|
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.
Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.
Sisältö
- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä
Aika ja paikka
WEBINAARIT (linkit lukkarissa)
10.10.25 klo 13-16 Orientaatio opintoihin & Tutkimusprosessi
4.11.25 klo 9-12 Aiheen rajaus ja systemaattinen tiedonhaku & Yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät osa 1
1.12.25 klo 9-12 Yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät osa 2 & Tutkimusetiikka ja tietosuoja
Oppimateriaalit
Kaikki opintojaksoon littyvä materiaali Moodlessa opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. tehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä Moodlessa
Aktivoivat tehtävät
Tutkimus- tai kehittämisaiheen ideapaperin laatiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Työ koostuu webinaareihin osallistumisesta tai tallenteiden katsomisesta, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä Moodlessa tehtävästä 11 pienemmästä tehtävästä sekä laajemmasta ideapaperin laatimistehtävästä.
Sisällön jaksotus
Teemat:
Tutkimusprosessi
Aiheen rajaus ja systemaattinen tiedonhaku
Yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Tutkimusetiikka ja tietosuoja
Lisätietoja opiskelijoille
Weinaarit tallennetaan ja ne on katsottavissa Moodle-oppimisympäristössä kurssin opiskelijoille vielä kuukauden ajan opintojakson päättymisestä.
Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävät (1-11) arviointi: hyväksytty- täydennettävä - hylätty
Ideapaperin (12) arviointi: arvosanalla 1-5, joka opintojakson arvosana
Ideapaperin vertaisarviointi suoritettu: hyväksytty - hylätty
Lisätiedot
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.
Lisätiedot
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.