Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF63-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
10.10.2025 - 01.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Salla Kivelä
Lotta Kuosmanen
Vastuuopettaja
Marjo Wallin
Ryhmät
S3725S6
Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, yamk
L1525S6
Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, ylempi
S3125S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Opintojakso
S000FF63

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 10.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet S000FF63-3009
Zoom
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet S000FF63-3009
Zoom
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet S000FF63-3009
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista erilaisia menetelmiä hyödyntäen ja tukea uuden tiedon tuottamisen mahdollisuuksia erilaisissa kehittämisprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa ongelmanratkaisutaitoja ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja.

Opiskelija osaa tunnistaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun perusteet osana tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja hallitsee laadullisten, määrällisten ja kehittämismenetelmien perusteet. Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja aineistonhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa niiden arvioinnin perusteet. Opiskelija hallistee asiantuntijaviestinnän perusteet.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tutkimusten laadun arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
- Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
- Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet tutkimus- ja kehittämistöissä

Aika ja paikka

WEBINAARIT (linkit lukkarissa)

10.10.25 klo 13-16 Orientaatio opintoihin & Tutkimusprosessi
4.11.25 klo 9-12 Aiheen rajaus ja systemaattinen tiedonhaku & Yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät osa 1
1.12.25 klo 9-12 Yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät osa 2 & Tutkimusetiikka ja tietosuoja

Oppimateriaalit

Kaikki opintojaksoon littyvä materiaali Moodlessa opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. tehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä Moodlessa

Aktivoivat tehtävät
Tutkimus- tai kehittämisaiheen ideapaperin laatiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Työ koostuu webinaareihin osallistumisesta tai tallenteiden katsomisesta, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä Moodlessa tehtävästä 11 pienemmästä tehtävästä sekä laajemmasta ideapaperin laatimistehtävästä.

Sisällön jaksotus

Teemat:

Tutkimusprosessi
Aiheen rajaus ja systemaattinen tiedonhaku
Yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Tutkimusetiikka ja tietosuoja

Lisätietoja opiskelijoille

Weinaarit tallennetaan ja ne on katsottavissa Moodle-oppimisympäristössä kurssin opiskelijoille vielä kuukauden ajan opintojakson päättymisestä.

Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa. Hän tunnistaa ja osaa ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija osaa hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tietosuojan perusteet ja hyödyntää tutkimuseettisiä ohjeita. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet, ja viestiä ja raportoida selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita monipuolisesti eri näkökulmista. Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida kehittämisen kannalta olennaista tietoa, tarkoituksenmukaisesti. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeiset käsitteet ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden monipuolista soveltamista käytännössä. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja osaa kehittää toimintaa niiden mukaisesti. Opiskelija osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet erittäin hyvin, ja viestiä ja raportoida vaikuttavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön teoriassa ja osaa suunnitella niiden soveltamista käytännössä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettisiä kysymyksiä. Hän osaa asiantuntijaviestinnän ja raportoinnin perusteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät (1-11) arviointi: hyväksytty- täydennettävä - hylätty
Ideapaperin (12) arviointi: arvosanalla 1-5, joka opintojakson arvosana
Ideapaperin vertaisarviointi suoritettu: hyväksytty - hylätty

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.

Lisätiedot

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.

Siirry alkuun