Neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EJ65-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
11.11.2024 - 14.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
27.03.2025 - 21.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 100
Tavoitteet
Opintojaksolla keskitytään autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn mahdollisten esteiden ja mahdollistajien tarkasteluun. Opiskelijan valmiudet kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas eri ympäristöissä kehittyy. Opiskelija saa välineitä toimintakyvyn tukemiseen suunnittelemalla mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria. Kurssin opetusmenetelmiin kuuluu kokemusasiantuntijan vierailu ja/tai ohjattu tutustumiskäynti neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Sisältö
- toimintakyky ja toimintakyvyn esteet neuropsykiatrisella lapsiasiakkaalla
- autismikirjo lapsiasiakkaalla
- tarkkaavuuden ja keskittymisen vaikeus (ADHD ja ADD) lapsiasiakkaalla
- Touretten syndrooma lapsiasiakkaalla
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan kohtaaminen eri ympäristöissä
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen eri ympäristöissä
- tutustuminen neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön
Aika ja paikka
Orientaatio kurssiin Moodlessa ja etenemistä tukeva live-streamattu virtuaaliluento 31.3.2025 klo 13-16 (Zoom) (tallenne jälkikäteen katsottavissa).
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa, keskeinen teos on Sollasvaara, Oksanen 2019. Esteille hyvästit, mutta tarkennetaan kirjallisuusvalikkoa viimeistään kurssin alussa mahdollistaen myös verkkomateriaalivaihtoehdot.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat vuorovaikutteiset luennot, ongelmakeskeinen opiskelu (PBL), keskustelu, kirjallisuuden opiskelu, havainnointiin perustuva opintokäynti, verkko-opiskelu
Kurssi toteutetaan (lähes) kokonaan virtuaalitoteutuksena ja kokonaan tai suurelta osin itsenäisenä opiskeluna, jolloin opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalin, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa. Mahdollisen havainnointitehtävän opiskelija toteuttaa yksin tai ryhmässä.
Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös live-streamatulla ja tallentein jälkikäteen katsottavalla opetuksella (Eeva Tawast), mahdollisesti vierailevan asiantuntijan tuella ja/tai opintokäynnillä lasten toimintakykyä tukevaan yksikköön. Tiettyä läsnäoloaikaa ei vaadita tällä kurssilla lainkaan, vaan eteneminen on mahdollista omassa tahdissa kurssin aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen opetus, PBL, opintokäynti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen varsinainen tentti on auki Moodlessa 21.5.2025 (3h valinnaisella ajalla klo 8-18 välillä).
Kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta tenttiin (3h ao. aikaväleillä):
1. 2.6.2025 (3h välillä klo 11-16)
2. 10.6.2025 (3h välillä klo 8-12)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaaminen osoitetaan oppimistehtävin ja verkkotentillä; sen voi osoittaa myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt uusintatenttipäivinä (kaksi vaihtoehtoa).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Omaan tahtiin eteneminen ajalla 31.3.-21.5.2025, lisätietoa Moodle-työtilassa.
Lisätietoja opiskelijoille
KURSSI SOPII ERI ALOJEN, ERITYISESTI SOTE-ALOJEN, OPISKELIJOILLE.
Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.
Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5; jatkuva arviointi, tentti, etäoppimistehtävät yht. 100%. Ks. arviointikriteerit.
Tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Hyvä
Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.
Kiitettävä
Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.
Esitietovaatimukset
Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.