Siirry suoraan sisältöön

Työelämän ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ85-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anne Lipasti
Ryhmät
SXH24S2VE
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
SXG24S1
Degree Programme in Social Services päivä
Opintojakso
SX00EQ85

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 28.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Työelämän ruotsi SX00EQ85-3019
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Työelämän ruotsi SX00EQ85-3019
To 18.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Työelämän ruotsi SX00EQ85-3019
Ma 13.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Työelämän ruotsi SX00EQ85-3019
Ti 14.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Työelämän ruotsi SX00EQ85-3019
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija

-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan
työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen) suullisen ja kirjallisen taidon
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä niin suomalaisessa kuin pohjoismaisessakin kontekstissa
-ottaa huomioon viestinnässään tilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia
-osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä
-tuntee kieli- ja viestintäosaamisensa tason ja kehittää kielitaitoaan itsenäisesti

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Verkko-opetus Teams, aikataulu lukujärjestyksen mukaan
Opettaja Anne Lipasti

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali, saatavilla ennen kurssin alkua

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, monipuolisia erilaisia harjoitteita, kuullun ja luetun ymmärtämistä, puheen aktivointia pari- ja ryhmätyössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullinen tarkistus toiseksi viimeisellä tunnilla/muu suoritustapa, kirjallinen tentti viimeisellä tunnilla, kaksi tenttiuusintaa mahdollista

Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hakemukset käsittelyn ohje tulee varmistaa tutkinnon tutvalta. Aiemmin hankitun osaaminen toteutuu Metropolia ohjeiden; tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80% läsnäolo verkko-opetuksessa, sen lisäksi itseopiskelua, kirjoitustehtävä omalla ajalla, opiskelijan työtä 5 op = 5 x 27t

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ammattialaansa liittyvissä työelämän viestintätilanteissa ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä
tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta kielelliset epätarkkuudet voivat vaikuttaa ymmärrettävyyteen. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus voi vaikeuttaa viestintää. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ammattialaansa liittyvissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä
epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää
ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa ymmärrettävyyttä. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin ammattialaansa liittyvissä monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja
vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa
monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ammattialaansa liittyvissä työelämän viestintätilanteissa ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä
tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta kielelliset epätarkkuudet voivat vaikuttaa ymmärrettävyyteen. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus voi vaikeuttaa viestintää. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

jatkuva arviointi, kurssin lopussa suullinen tarkistus ja kirjallinen lopputentti

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1

Lisätiedot

Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.
Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi, suorittaa opintojakson Työelämän suomi sosiaalialalla, suomi toisena kotimaisena kielenä -opintona. Hän saa tutkintotodistukseensa seuraavan kielilausekkeen:
Opiskelija on osoittanut sellaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 693/2016, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen kirjallista taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä/tyydyttävä ja suullista taitoa arvosanalla hyvä/tyydyttävä.

Mikäli opiskelija saa vapautuksen ruotsin kielestä, hän suorittaa Työelämän suomi sosiaalialalla opintojakson suomi toisena kielenä -opinnon.

Lisätiedot

Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.
Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi, suorittaa opintojakson Työelämän suomi sosiaalialalla, suomi toisena kotimaisena kielenä -opintona. Hän saa tutkintotodistukseensa seuraavan kielilausekkeen:
Opiskelija on osoittanut sellaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 693/2016, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen kirjallista taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä/tyydyttävä ja suullista taitoa arvosanalla hyvä/tyydyttävä.

Mikäli opiskelija saa vapautuksen ruotsin kielestä, hän suorittaa Työelämän suomi sosiaalialalla opintojakson suomi toisena kielenä -opinnon.

Siirry alkuun