Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO23-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.04.2025 - 13.05.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 18
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Sanna Piikki
- Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EO23
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 67 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 16.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
ETÄ/ Orientaatio/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
To 24.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
ETÄ/ Teoria 1/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
ETÄ/ Teoria 2/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
Ti 29.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
ETÄ/ Suullinen käsittely/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
Ma 05.05.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 1/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
Ti 06.05.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 1/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
Ke 07.05.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 2/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
To 08.05.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 2/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
Pe 09.05.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 3/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
Ma 12.05.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 3/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
|
Ti 13.05.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
ETÄ/ Päätöstyöpaja/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3011 |
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
Opintojakson orientaatioon osallistuminen on välttämätöntä vahvistaakseen paikan opintojaksolla / kts. ajankohta lukujärjestyksestä.
16.4 - 13.5.25
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.
Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.
Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etäluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM-tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Ohjauskeskusteluihin osallistuminen
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma x1 ja ryhmäkertojen suunnitelmat x3
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmien ohjausajat/ lähi:
5.5, 7.5 ja 9.5
tai
6.5, 8.5 ja 12.5
Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat ennen opintojakson alkua.
Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
EXAM-tentti 16.4-25.4.2025. Tarkempia ohjeita tenttiin ja tenttiin valmistautumiseen annetaan orientaatiossa. Tenttimateriaali ilmoitettu kohdassa: Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus.
Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana: 30.4 / 5.- 6.5/ 12.5
Tehtävän= Suunnitelman palautus 28.4. klo. 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 29.4.
Päätöstyöpaja 13.5.25/ etä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio etänä 16.4.25.
Opintojakson orientaatioon osallistuminen on välttämätöntä vahvistaakseen paikan opintojaksolla/ kts. ajankohta lukujärjestyksestä.
Viikot 17 -19 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa tähän aikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä.
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.
Tarkempi informaatio orientaatiossa.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.